Kasvun maakunnan ajatushautomokiertue pysähtyi Piispalassa

Keski-Suomen Yrittäjien ja Keski-Suomen kauppakamarin Kasvun maakunnan ajatushautomokiertueen toinen tilaisuus järjestettiin Piispalassa. Muun muassa digitaalisuus ja tahto tehdä yhdessä nousivat keskusteluissa tärkeimmiksi tulevaisuuden painopistealueiksi.

Miten pohjoisessa Keski-Suomessa menee 2020-luvulla? Millaista aluetta haluamme rakentaa? Muun muassa näihin kysymyksiin haettiin vastauksia Kasvun maakunnan ajatushautomokiertueella tiistaina Kannonkosken Piispalassa.

Kasvun maakunnan ajatushautomo on uudenlainen konsepti, joka tarjoaa foorumin oman alueen kehityksestä ja tarpeista käytävälle keskustelulle. Ajatushautomokiertueen toiseen tilaisuuteen Piispalaan olikin kokoontunut yhteen useita alueen yrittäjiä, yritysjohtajia, järjestöjä ja julkisen sektorin edustajia.

”Oli hienoa huomata, kuinka moni yrityksen edustaja, kuntapäättäjä ja kehittäjä oli kokoontunut yhdessä pohtimaan alueen mahdollisuuksia. Yhteistyön tekeminen kaikkien alueen toimijoiden kesken on erittäin tärkeää potentiaalin hyödyntämiseksi ja esille tuomiseksi”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Tilaisuuden keynote-puheenvuoron kasvun asenteesta ja muutoskyvykkyydestä piti Zestmarkin toimitusjohtaja Anu Manner. Iltapäivän ohjelmassa jakauduttiin ryhmiin, joissa eri ryhmät saivat tehtäväkseen pohtia pohjoisen Keski-Suomen alueen kasvun mahdollisuuksia. Muun muassa digitaalisuus ja tahto tehdä yhdessä nousivat keskusteluissa tärkeimmiksi tulevaisuuden painopistealueiksi.

”Pohjoisessa Keski-Suomessa on kahdeksan kuntaa, mutta on toimittava kuin yksi kunta. Esimerkki kuntien välisestä yhteistyöstä on yhteinen aluearkkitehti. Vahvuuksia ja mahdollisuuksia on paljon: harvalla alueella on kolme jäähallia, oma lentokenttä tai useita uimahalleja. Kun resursseja yhdistetään, näymme paljon vahvemmin”, sanoo KA-MU Oy:n toimitusjohtaja Juha Järvi.

Kehittämisyhtiö Karstulanseudun toimitusjohtaja Ari Piesala piti ajatushautomon roolia tärkeänä pohjoisen Keski-Suomen kehittämisessä.

”Ajatushautomopäivästä syntyi näkökulmia, hyvää keskustelua sekä yhteisen näkemyksen muodostamista siitä, mitä yhdessä täytyy tehdä ja miten onnistumme yhdessä. Pystymme toimimaan entistä yrittäjälähtöisemmin. Yrityksiä tarvitaan alueen vahvuuksia toteuttamaan”, kiteyttää Piesala.

Kiertuetta rahoittaa Keski-Suomen liitto ja päivää oli mahdollistamassa Kehittämisyhtiö Karstulanseutu Oy, SSYP Kehitys Oy ja Kehittämisyhtiö Witas Oy.

Ajatushautomokiertue jatkuu syksyllä. Seuraava pysäkki on 19.9. Keuruulla.