Kauppakamariaamiainen: Verkostoitumista ja asiaa LEAN:sta

Verkostoituminen ja verkostot nähdään yhdeksi tärkeimmäksi kauppakamarin toiminnaksi. Keski-Suomen kauppakamarin jäsenistöä kokoontui Kauppakamariaamiaiselle Sunprofile Oy:n lean-tehtaalle, jossa kuultiin asiaa LEAN:sta ja se tarjoamista liiketoiminnan tehostamisen mahdollisuuksista

Kauppakamariaamiaiset ovat jäsenistölle ja jäsenyydestä kiinnostuneille tarkoitettuja maksuttomia verkostoitumistilaisuuksia, joiden tarkoituksena on tutustua eri teemoihin ja samalla verkostoitua ja löytää tärkeitä kontakteja. Viimeisin Kauppakamariaamiainen oli tarkoitettu kaikille jäsenille ja jäsenyydestä kiinnostuneille.

”Kauppakamarin tilaisuudet ovat keino verkoston konkretisoitumiseen. Verkosto ei itsessään ole mitään, ellei sitä hyödynnä. Verkostojen luomiseksi ja ylläpitämiseksi kannattaa olla aktiivisesti toiminnassa mukana”, kannustaa Keski-Suomen kauppakamarin koulutus- ja palvelupäällikkö Leena Räisänen.

Tehokkuutta LEAN:n avulla

Aamupalan äärellä Sunprofilen toimitusjohtaja Jyrki Koukkari kirvoitti keskustelua ja sai hymyn kuulijoiden huulille innostavalla yrittäjätarinallaan.

”Pöytälaatikkoyrityksiä minulla oli useita, joihin oli jo rahoituskin hankittu. En vain koskaan lähtenyt niitä perustamaan. Olin aina halunnut yrittäjäksi. Päätin ottaa riskin ja irtisanouduin töistä. Olin täysin tyhjän päällä – mutta olipa mahtava tunne olla täysin vapaa. Siitä sitten avautui mahdollisuus kehittää LEAN-menetelmästä omaa liiketoimintaa”, kertoi Koukkari.

LEAN tarkoittaa toiminnan tehostamista turhia toimintoja poistamalla, mikä parantaa laatua ja alentaa kustannuksia. Se käsittää virtaustehokkuuden parantamisen, missä onnistuakseen sekä johdon että henkilökunnan täytyy olla mukana.

”Jos investoit ja käyt hakemassa kaupan hyllyltä paremmat välineet, kilpailija voi tehdä niin heti seuraavana päivänä. Kilpailukykyä voi ylläpitää investoimalla, mutta kilpailuetua saa se, joka saa virtaustehokkuuden parhaimmaksi”, jatkoi Koukkari.

Sunprofilen toiminta on lähtenyt liikkeelle alun perin Joensuusta. Yrityksellä on tavoitteena kasvaa joka vuosi ja palkata vähintään yksi työntekijä vuosittain. Toimipisteitä on useilla eri paikkakunnilla. Matkan varrella on täytynyt reagoida sen hetkiseen tilanteeseen.

”Vuonna 2006 ja 2007 tulot koostuivat ainoastaan hankkeille perustuneista töistä. Siinä vaiheessa tajusin, että eihän tämä näin voi mennä, ja muutimme suuntaa”, kertoi Koukkari.

Uusia verkostoja

Kauppakamariaamiaisella mukana ollut Odeal Jyväskylän Annina Riihinen näkee verkostoitumisen tärkeäksi. Odeal Jyväskylä liittyi Keski-Suomen kauppakamarin jäseneksi juuri verkostojen takia.

”Kauppakamariaamiaiset ovat hyviä verkostoitumistilaisuuksia, joita saisi olla joka kuukausi. Teemat ovat olleet mielenkiintoisia. Verkostoituminen olikin yksi tärkeimmistä tekijöistä Kauppakamariin liittymisessä”, kertoi Odeal Jyväskylän aluekoordinaattori Annina Riihinen.

Jäsenistö saa aina ehdottaa ja toivoa koulutusten ja maksuttomien verkostoitumistilaisuuksien teemoja. Kokoamme ensi vuoden kalenteria tilaisuuksista parhaillaan, joten kerro toiveistasi leena.raisanen@kauppakamari.fi.