Keijo Manner ja Kuisma Niemelä juhlavuoden muotokuvagalleriaan

Digitaalinen muotokuvagalleria nostaa esiin lähes 300 suomalaisen yritysjohtajan ja talouselämän vaikuttajan muotokuvat itsenäisyyden ajalta. Keski-Suomesta mukana on kaksi Keski-Suomen kauppakamarin entistä puheenjohtajaa: entinen Keski-Suomen Osuuspankin toimitusjohtaja Keijo Manner sekä entinen SOK:n pääjohtaja Kuisma Niemelä

Suurin osa digitaalisen gallerian taideteoksista on tähän asti ollut yritysten yksityisissä kokoelmissa yleisön tavoittamattomissa. Keskuskauppakamari tarjoaa satavuotisen Suomen kunniaksi yrityksille alustan julkaista ne. Monivuotisen hankkeen taustalla on ollut halu taltioida julkiseen käyttöön Suomen taloudessa vaikuttaneiden yksilöiden muotokuvia.

Gallerian muotokuvat ovat otos koko valtakunnan alueelta. Keski-Suomea galleriassa edustavat entiset Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtajat Keijo Manner (2014-2015), entinen Keski-Suomen Osuuspankin toimitusjohtaja sekä Kuisma Niemelä (2006-2009), SOK:n entinen pääjohtaja.

“Taideteokset ja niissä kuvatut henkilöt ovat osa Keski-Suomen historiaa ja kulttuuriperintöä. Ne nostavat esiin niin yksilöitä yritysten takana kuin muotokuvamaalauksen perinnettä”, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen sanoo.

Muotokuvagalleriaan ehtii vielä mukaan

Kukin muotokuvien henkilöistä liitetään laajempaan kontekstiin ja hänen elämäänsä kuvaavaan tarinaan. Myös yrityksen historian kuvaus aina tähän päivään asti sisältyy kuvagallerian tietoihin. Taiteilijoista kerrotaan perustiedot sekä mainitaan heidän tärkeimpiä töitään.

”Monissa yrityksissä muotokuvat pölyttyvät käytävillä tai kellarissa. Digitaalinen muotokuvagalleria antaa yrityksille mahdollisuuden tuoda muotokuvansa koko kansan nähtäväksi. Hankkeeseen ehtii vielä mukaan”, kannustaa Valkeinen.

Keskuskauppakamari ottaa yritysten muotokuvia yhä vastaan 28.4.2017 saakka. Ohjeet kuvien lähettämiseen löytyvät muotokuvagallerian sivuilta.

Otos teoksista on esillä myös Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä museon ja Keskuskauppakamarin yhteistyönä kokoamassa näyttelyssä “100 vuotta tulevaisuutta” 1.– 27.3.2017.

Kuisma Niemelä

Keijo Manner