Keski-Suomeen 25 uutta HHJ-tutkinnon suorittanutta

Keski-Suomen kauppakamarin palvelupäällikkö Pia Naukkarinen. Kuva: Matias Ulfves

Iso joukko uusia pätevöityneitä hallituksen jäseniä saatiin Keski-Suomeen, kun kaikkiaan 25 henkilöä suoritti hyväksytysti Hyväksytty hallituksen jäsen -koulutuskokonaisuuden eli HHJ-tutkinnon. Yhteensä HHJ-tutkinnon on nyt suorittanut Keski-Suomessa 296 henkilöä.

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavan HHJ-tutkinnon suoritti tänä keväänä Keski-Suomesta hyväksytysti 25 henkilöä. Koko Suomessa HHJ-tutkinnon suorittaneita on tällä hetkellä jo 5439 henkilöä.

HHJ-tutkinnon suorittanut henkilö voi osallistua esimerkiksi pk-yritysten hallitustyöskentelyyn. Kuntalaissa vaaditaan, että kuntien tytäryhtiöiden hallituksen jäsenillä täytyy olla pätevyys hallitustyöhön. HHJ-tutkinto on silloin hyvä keino osoittaa pätevyytensä, samoin kuin muissakin tilanteissa etenkin ulkopuolisena hallituksen jäsenenä toimiessa.

”HHJ-tutkinto vahvistaa omaa kuvaansa osaamisestaan. Se antaa tiedon myös ulospäin, että tässä on yksilö, joka on kiinnostunut kehittämään hallitustyötä ja sitä kautta viemään bisnestä ja koko alueen hyvinvointia eteenpäin. Hallitustyössä toimivalla on suuri vastuu ja sen merkitys yrityksen toimintaan on äärettömän tärkeä tiedostaa”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin palvelupäällikkö Pia Naukkarinen.

Tutkinto järjestetään keväisin ja syksyisin Tampereella. HHJ-tutkinnon hyväksytysti suorittanut on oikeutettu käyttämään HHJ-nimikettä.

”Kevään 2021 tutkintoon osallistui Keski-Suomesta monipuolinen joukko, jotka edustavat eri alojen toimijoita ja joilla on hyvin erilainen hallitustyökokemus. Oli ilahduttavaa huomata, että mukana oli henkilöitä eri kursseilta. HHJ-tutkintoonhan voi osallistua omaan tahtiin – heti HHJ-kurssin käytyään tai sitten myöhemmin, kun se omaan kalenteriin sopii”, Naukkarinen kertoo.

Tutkinnon tänä keväänä läpäisivät Petri Ahonen, Mekafluid Oy, Tommi Flink, Magister Solutions Oy, Pirkko Flinkman, Jyväskylän kaupunki, Kaisa Hirvaskoski-Leinonen, Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö, Katri Honkonen, CrossStone Consulting Oy, Kimmo Järvinen, Alva-Yhtiöt Oy, Tapio Kokkonen, Sinksi Oy, Kari Korhonen, Finnvera Oyj, Mila Korhonen, Mehiläinen Oy, Pekka Kärki, Nordea Oyj, Suvi Metsola, Export Maker Oy, Sanna Nieminen, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Tanja Oksa, Business Jyväskylä, Janne Paunonen, Keski-Suomen Valokuituverkot Oy, Kati Rauhaniemi, Yritystehdas, Saila Runtuvuori, Hannu Strengell, Koskeen Oy, Andreas Taalas, Mehiläinen Oy, Seija Takanen, Jykia Oy ja Antti Toivonen, Toivoset Oy. Listassa on niiden henkilöiden nimet, jotka ovat antaneet luvan nimensä julkaisuun.

HHJ PJ-kurssin eli puheenjohtajakurssin käyneitä on Keski-Suomessa 90 henkilöä, joista 55 on suorittanut myös tutkinnon eli he saavat käyttää nimikettä HHJ PJ. Tänä keväänä HHJ PJ -nimikkeen saivat Kati Rauhaniemi (Yritystehdas) ja Tapio Kokkonen (Sinksi Oy). HHJ PJ -nimitys osoittaa hallituksen puheenjohtajan pätevyyden.

Sinksi Oy:n yrittäjä Tapio Kokkonen suoritti HHJ-tutkinnon keväällä. Kokkonen hyödyntää kursseilta saatuja oppeja niin omassa yritystoiminnassaan kuin työskennellessään Petäjäveden Yrittäjien hallituksessa.

”Minun olisi pitänyt löytää kauppakamari jo 20 vuotta sitten. Olen saanut lisää ymmärrystä liiketoiminnasta ja siitä, miten yritysmaailma toimii. Lisäksi sain vahvuutta ja vahvistusta itselle, miten asioita pitää tehdä. Kurssi tuo ymmärrystä hallituksen jäsenen roolista ja vastuista – hallituksen jäsenyys on vastuullinen paikka. Suosittelen HHJ:ta ehdottomasti muillekin ja olen suositellutkin”, Kokkonen kertoo.

Keski-Suomen kauppakamari onnittelee!

Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-kurssit syksyllä 2021

Ajankohdat: ​​​​​​​28.9.–3.11.2021 ja ​​​​​​​17.11.–15.12.2021

Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-kurssilta saat työkaluja hallitustyöskentelyn aktivoimiseen ja kehittämiseen. Kurssi auttaa huomaamaan, miten koko yritys hyötyy hallitustyön kehittämisestä. Ammattitaitoisella hallitustyöskentelyllä on tutkitusti myönteinen vaikutus yritysten kasvuun ja menestykseen.