Keski-Suomeen 30 uutta HHJ-tutkinnon suorittanutta

Iso joukko uusia pätevöityneitä hallituksen jäseniä saatiin Keski-Suomeen, kun kaikkiaan 30 henkilöä suoritti hyväksytysti Hyväksytty hallituksen jäsen -koulutuskokonaisuuden eli HHJ-tutkinnon tänä keväänä. Yhteensä HHJ-tutkinnon on nyt suorittanut Keski-Suomessa 223 henkilöä.

Kuva: Pixabay.

Tutkinto järjestetään keväisin ja syksyisin Tampereella. HHJ-tutkinnon hyväksytysti suorittanut on oikeutettu käyttämään HHJ-nimikettä. Tutkinnon suorittanut henkilö voi osallistua esimerkiksi pk-yritysten hallitustyöskentelyyn.

Koko Suomessa HHJ-tutkinnon suorittaneita on tällä hetkellä jo 4 075.

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen näkee positiivisena, että yrityksissä halutaan panostaa hallitustyöskentelyyn. Trendi näkyy sekä paikallisesti että valtakunnallisesti.

“HHJ-kurssi ja -tutkinto luovat vankan pohjan yrityksen toiminnan kehittämiseen toimipa hallituksen jäsen sitten omassa yrityksessään tai ulkopuolisena hallituksen jäsenenä”, Hiltunen sanoo.

Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan talouspäällikkö Jenni-Mari Penttinen suoritti HHJ-tutkinnon keväällä. Hänen mielestään HHJ-kokonaisuus oli antoisa ja kurssi jopa ylitti odotukset.

HHJ-kurssin sisältö oli erinomainen ja kattava. Sain ennen kaikkea kokonaisvaltaisen kuvan siitä, millaista on hyvä hallitustyö. Kurssi tarjosi myös mainion paikan verkostoitumiselle. Tutkinnon suorittaminen oli selvää itselleni jo kurssille mentäessä, joten sen suorittaminen etenkin ennakkotehtävien osalta lisäsi hyvin omaa osaamistani”, Penttinen kuvailee.

Penttinen on toiminut eri hallituksissa sihteerinä vuodesta 2012 lähtien, joten kurssin oppeja oli hyvä peilata käytännössä koettuun hallitustyöhön.

”Kurssista hyötyvät kaikki johtoryhmätasolla työskentelevät. Itselläni tavoitteena on ollut päästä tekemään hallitustyötä, ja nyt toukokuusta lähtien olen toiminut Piklas Oy:n hallituksen jäsenenä. Liityin myös kurssin käytyäni Keski-Suomen Hallituspartnereihin. Tulen hyödyntämään oppeja jatkossa talouspäällikön työni lisäksi myös hallitustyössä”, Penttinen sanoo.

Keväällä HHJ-kurssin suorittanut Arja Aroheinä pitää Penttisen tavoin HHJ-kurssia käymisen arvoisena ja monin tavoin hyödyllisenä. Aroheinä työskentelee Jyväskylän kaupungilla henkilöstöjohtajana.

”Kurssi antoi eväät siihen, milloin on hyvä hankkia lisäosaamista sekä alleviivasi tarpeellisella tavalla hallituksen jäsenten vastuuta ja velvollisuutta ottaa asioista selvää huolellisesti. Tärkeä osa kokonaisuutta oli verkostoituminen muiden kurssilaisten kanssa”, Aroheinä kommentoi.

Hän kannustaa panostamaan myös HHJ-kurssin ryhmätyöhön ja tekemään sen mahdollisuuksien mukaan omassa yhtiössä.

”Ryhmätyön kautta on erinomainen mahdollisuus saada lisäevästystä omaan hallitustyöskentelyyn. Tätä olemme hyödyntäneet Monetra Keski-Suomi Oy:ssa, jossa toimin hallituksen varapuheenjohtajana”, Aroheinä kertoo.

HHJ-kurssit jatkuvat jälleen syksyllä ilmoittaudu pian mukaan!

Ensi syksynä starttaa jälleen kaksi Hyväksytty hallituksen jäsen -kurssia: 3.–30.9. ja 12.11.–11.12. Ilmoittaudu saman tien mukaan ja hae hyvän hallitustyöskentelyn eväät HHJ-kurssilta.

HHJ-kurssikokonaisuus soveltuu erinomaisesti hallitustyöskentelyn aktivoimiseen ja kehittämiseen. Se sopii sekä hallitustyötä jo tekeville henkilöille tai sitä harkitseville ja auttaa myös yrittäjiä ja yritysjohtajia hyödyntämään hallitustyöskentelyä entistä paremmin.