Keski-Suomeen 9 uutta laillistettua välittäjää kiinteistöalalle

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella Keski-Suomeen 6 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 3 uutta laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Viime vuonna voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Keskisuomalaiset LKV-kokeen läpäisseet ovat Heini Isotalo, Sami Laakko, Annamari Pirinen ja Eeva Vaherto Jyväskylästä, Sami Peltonen Jämsästä sekä Antti Lahtinen ​​​​​​​Pihtiputaalta. LVV-kokeen hyväksytysti suorittivat Riikka Kolari ja Jani Mällinen Jyväskylästä sekä Laura Kataisto Muuramesta.

​​​​​​​”Onnittelen lämpimästi kokeen läpäisseitä keskisuomalaisia. Haluan myös kannustaa heitä, jotka eivät koetta läpäisseet, yrittämään uudelleen ensi keväänä, sillä koe on haastava”, kannustaa Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Yhteensä kokelaita oli marraskuussa järjestetyssä kokeessa 566 henkilöä, joista 545 osallistui LKV-kokeeseen ja 21 LVV-kokeeseen. Läpipääsyprosentit olivat LKV-kokeessa 29 prosenttia ja LVV-kokeessa 90 prosenttia. LVV-kokeessa menestyttiin viime vuosien tapaan hyvin, mutta LKV-kokeessa läpipääsyprosentti laski selvästi edellisistä koekierroksista.

“Fiilikset ovat todella korkealla. Koe tuntui haastavalta, joten olo on nyt huojentunut. Uskon, että tutkinto on alalla hyödyksi, sillä asiakas voi luottaa siihen, että välittäjä on ammattitaitoinen. Suosittelen varaamaan hyvin aikaa kokeeseen valmistautumiseen”, sanoo tuore LKV Heini Isotalo SKV Kiinteistövälityksestä.

Viime vuoden alusta voimaan on astunut laki, joka edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta. Välittäjän pätevyys osoittaa, että kokeessa hyväksytty tuntee toiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella koepaikalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 14.4.2018.

Kommentit