Keski-Suomeen kuusi uutta LKV-tutkinnon läpäissyttä

Vuoden 2015 viimeisessä kokeessa LKV-pätevyyden sai kuusi keskisuomalaista kiinteistönvälittäjää. Valtakunnallisesti pätevyyden sai yhteensä 245 välittäjää ja LVV-pätevyyden yhteensä 39 välittäjää. Katso hyväksyttyjen nimet
  • Keskuskauppakamarin järjestämiin kiinteistönvälitysalan kokeisiin osallistui viime marraskuussa yhteensä 738 kokelasta. Kokeet järjestettiin samanaikaisesti kolmella eri paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

Keski-Suomesta yhteensä kuusi henkilöä suoritti LKV-kokeen hyväksytysti. Pätevyyden saaneet jyväskyläläiset välittäjät olivat Ossi Hannula, Anders Bertlin, Maarit Rauhanen, Jere Savolin ja Pieta Alvarez sekä muuramelainen Hanna Vehmaa. Laillistetun kiinteistönvälittäjän tittelin saanut Pieta Alvarez Keski-Suomen OP Kiinteistökeskuksesta on huojentunut kokeen tuloksesta.

”Olo on todella huojentunut ja onnellinen. On hienoa, että sain osoittaa osaamiseni. Koe oli haastava. Pelkällä työkokemuksella ei pärjää, vaan kokeeseen täytyy valmistautua myös lukemalla huolellisesti lakikirjaa”, kuvailee Alvarez.

LKV eli laillistettu kiinteistönvälittäjä -kokeeseen osallistui yhteensä 678 kokelasta, joista 36 prosenttia eli 245 kokelasta läpäisi kokeen hyväksytysti. LVV- eli laillistetun vuokrahuoneiston välittäjän pätevyyden sai 39 kokelasta yhteensä 60 osallistujasta. Kokeen hyväksytysti suorittaneiden määrä on ennätyksellinen. Myös kokonaisosallistujamäärien osalta luvut ovat ennätyksiä.

Ennätysmäärät eivät tulleet täysin yllätyksenä. Yhä useammat alalla toimivat välittäjät sekä alalle pyrkivät henkilöt haluavat suorittaa ammattipätevyyttä osoittavan välittäjäkokeen.

”Yhtenä merkittävänä syynä on vuoden 2016 alusta voimaan tuleva lainmuutos, joka edellyttää, että jokaisen välitysliikkeen välittäjistä vähintään puolella on oltava välittäjäkokeessa osoitettu ammatillinen pätevyys. Aiemmin on riittänyt, että vähintään yksi välittäjäliikkeessä toimivista välittäjistä on suorittanut kokeen”, kertoo Keskuskauppakamarin lakimies Antti Turunen.

Tutkinnon suorittamiseen on myös muita syitä.

”Suoritin tutkinnon, sillä haluan kehittyä omassa työssäni ja suorittaa kaikki mahdolliset alaan liittyvät tutkinnot. Tutkinnosta on henkilökohtaisesti se hyöty, että tulevaisuudessa on mahdollisuus edetä uralla ja muun muassa toimia vastaavana hoitajana tai ryhtyä yksityisyrittäjäksi, lisäksi yrityksemme välittäjistä nyt 77 % on LKV-pätevyys ja tavoitteenamme on että jatkossa kaikilla 30 välittäjällä on LKV-pätevyys”, kertoo Alvarez.

Lainmuutoksen tavoitteena on parantaa välityspalveluiden laatua ja lisätä asiakkaiden luottamusta välittäjiä ja välitystoimialaa kohtaan.

”Kokeen suorittaminen ei jatkossakaan ole ehdoton edellytys välitysalalla työskentelylle. Lainmuutos johtaa kuitenkin siihen, että välitysliikkeissä tullaan arvostamaan entistä enemmän työntekijöitä, joilla välittäjäkoe on suoritettuna”, muistuttaa Turunen.

Marraskuussa järjestetty koekierros oli viimeinen ennen uuden lain voimaantuloa. Kuten joka kierroksella, osa osallistujista ei hyvästä yrityksestä huolimatta onnistunut pääsemään läpi vaativana pidetystä kokeesta.

”Onnittelen kaikkia uusia keskisuomalaisia LKV-pätevyyden suorittaneita. Uusia koekierroksia tullaan järjestämään jälleen keväällä ja syksyllä”, kannustaa Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen.

Välittäjäkokeita järjestetään kolmella paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Helsingissä LKV- eli kiinteistönvälittäjäkokeeseen osallistui 425 kokelasta ja LVV- eli vuokrahuoneiston välittäjä -kokeeseen 43 kokelasta. Tampereella LKV-kokeeseen osallistui 175 kokelasta ja LVV-kokeeseen 13. Oulussa LKV-kokelaita oli 78 ja LVV-kokelaita 4.

Hyväksyttyjen nimet ovat nähtävissä Keskuskauppakamarin sivuilla http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/uudet-lkv-ja-lvv-kiinteistonvalittajat/ . Seuraavat välittäjäkokeet järjestetään 23.4.2016.

LKV-pätevyyden suorittanut välittäjä Pieta Alvarez.