Keski-Suomen innovaatiofoorumi perustettu vauhdittamaan koulutuksen, tutkimuksen ja elinkeinoelämän uutta yhteistyötä

Keski-Suomeen on perjantaina 13.10.2017 perustettu innovaatiofoorumi vahvistamaan koulutus-, tutkimus- ja yritystoimijoiden välille virinnyttä uudenlaista yhteistyötä.

Keski-Suomen innovaatiofoorumin tehtävä on luoda ja edistää keinoja, joilla keskisuomalainen koulutus- ja tutkimusosaaminen muutetaan nopeammin ja tehokkaammin maakunnan uusiksi työpaikoiksi ja talouden kasvuksi.

- Juuri nyt Keski-Suomen talous ja työllisyys ovat poikkeuksellisen kovassa iskussa. Monilla mittareilla mitaten olemme nousseet Suomen hänniltä keulille. Se ei silti poista tarvetta etsiä vielä tehokkaampia tapoja koko maakunnan osaamisen, tutkimuksen ja elinkeinoelämän yhteistyön parantamiseksi, toteaa foorumin puuhamiehenä toiminut maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mauri Pekkarinen.

Keski-Suomen innovaatiofoorumi haluaa varmistaa, että maakunta pystyy reagoimaan erilaisiin muutosvoimiin nopeasti. Tätä varten foorumin perustajat pyrkivät lisäämään osaamisen vaihtoa ja poistamaan erilaisia kuiluja oppilaitosten ja yritysten väliltä.

Alkuvaiheessa foorumin jäseniä ovat Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Keski-Suomen kauppakamari, Keski-Suomen yrittäjät, VTT ja Keski-Suomen liitto. Jäsenten ensimmäisiä tehtäviä on ryhmän toiminnan suunnittelu.