Keski-Suomen Kasvupolun voittajiksi TMK Energiakoura ja Logmore

Keski-Suomen Kasvupolun lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu TMK Energiakoura Oy. Kunniamaininnan sai Logmore Oy. Yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Tästä sadan joukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa finaalissa lokakuussa.

Vasemmalta: Tony ja Tenho Koponen (TMK Energiakoura), Niko Polvinen (Logmore).

Valinnat tehtiin kaikkiaan 15 kasvuhaluisen yrityksen joukosta. Tuomaristo kiinnitti valintoja tehdessään huomiota mm. mylläreiden eli asiantuntijoiden pisteytykseen, skaalautumispotentiaaliin, tiimiin sekä hallitustyöhön.

Voittajaksi valittiin TMK Energiakoura – energiapuukouria roskapuun poistamiseksi valmistava hankasalmelais-firma, joka on perustettu vuonna 2013. Tuomaristo esitteli perustelunsa valinnalle.

“Tällä yrityksellä on näyttöä liiketoiminnan toteuttamiskyvystä. Liikevaihto, kansainvälistyminen ja vahva ip-patenttisalkku sekä kasvupotentiaalia ulkomailla,” Markus Mäntynen Kasvu.io:sta kertoi.

“Fiilis on uskomaton. Joka päivä mielessä se lähtökohta, että tein tuotteen itselleni, omaan käyttöön. En silloin pienimmissäkään haaveissa kuvitellut olevani markkinoimassa sitä australian helteessä tai pokkaamassa tällaista pokaalia,” voittajayrityksen toimitusjohtaja Tenho Koponen kiitteli.

Kunniamaininta myönnettiin Logmore Oy:lle vuonna 2017 perustetulle jyväskyläläiselle internet of things -alan yritykselle. Yritys on patentoinut ja kehittänyt mittausteknologiaa ja sen hallintajärjestelmää, joka toimii pilvipalveluna. Tuomariston kriteerit valinnalle olivat tuotteen skaalautuvuus, asiantunteva hallitus, osaava tiimi, oikea aikaikkuna asian toteuttamiseen sekä kansainvälinen kasvupotentiaali.

Asiantuntijoiden kahden päivän maksuttoman sparrauksen saivat myös Ceramet Oy Viitasaarelta, Farkkusauma Tmi, Hammaslaboratorio Hanna ja Esko Ahonen Oy, Logmore Oy, Northbound Oy, Pakkaustukku.fi, Puustikki Oy sekä Unibyte Studios Jyväskylästä, Hakamaan lammastila (Envoyed) Petäjävedeltä, Jokilaakson Juusto Oy Jämsästä, Jukolan Juusto Oy Leivonmäeltä, Penerg Oy Laukaasta, Pihtiputaan rengas ja öljy Pihtiputaalta, Saarijärven Ruoka Oy Saarijärveltä sekä TMK Energiakoura Oy Hankasalmelta.

Tuomaristoon kuuluu Mäntysen lisäksi Seppo Sneck Largo Capitalista, Tapu Holttinen Villinikkarit, Paula Saarenpää Smartiukselta ja Sari Kautto Azetsilta.

Keski-Suomen Kasvupolku on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen finaali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 24.─25.10.2018 Jyväskylässä. Finaaliin pääsee kaikkiaan 100 yritystä eri Kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 26.

www.kasvuopen.fi

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Keski-Suomen liitto, Yrittäjät Keski-Suomi, SSYP Kehitys Oy, Karstulanseutu kehittämisyhtiö, Keulink, Azets, Witas Oy, Jämsek, Äänekoski, Gradia, Keski-Suomen kauppakamari ja Laukaan kunta ─ sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, TT-Säätiö, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Aava & Bang Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Kasvun Roihu Oy.

Projektit ja hankkeet

Olemme mukana elinvoimaisuutta ja kasvua tukevissa hankkeissa ja projekteissa ja tuomme Keski-Suomea esiin kasvun maakuntana mm. tiedotteissa ja somessa #kasvunmaakunta-hashtagilla.