Keski-Suomen kauppakamari iloitsee Kirri-Tikkakoski -moottoritien rahoitusta

Vt 4 Kirri—Tikkakoski -moottoritien rakentamiselle esitetään lisärahoitusta vuoden 2018 talousarvioesityksen täydentämisen yhteydessä.
Kuvituskuva

Jo pitkään Keski-Suomen kauppakamarin ja muiden keskisuomalaisten vaikuttajien listalla ollut Kirri-Tikkakoski-moottoritien rakentaminen on ilouutinen Keski-Suomen elinkeinoelämälle. Kirri-Tikkakoski-moottoritiehankkeen edistäminen on ollut vuosia Keski-Suomen kauppakamarin Liikenne- ja aluerakennevaliokunnan agendalla.

-Tämä on loistava uutinen! Hanke on tärkeä elinkeinoelämän ja koko Keski-Suomen vetovoimaisuuden ja saavutettavuuden kannalta, iloitsee Keski-Suomen kauppakamarin Liikenne- ja aluerakennevaliokunnan puheenjohtaja ja JYY:n toimitusjohtaja Marko Huttunen.

-Tämä on vuosia kestäneen keskisuomalaisten vaikuttajien aikaansaannos ja hyvä osoitus pitkäjänteisestä yhteistyöstä Keski-Suomen eteen. Kiitämme hallitusta tärkeästä päätöksestä, jatkaa riemuiten Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Hallitus päätti aiemmin vuoden 2018 budjettiesityksen yhteydessä, että yksi, korkeintaan kaksi, liikenneverkon kehittämishanketta valmistellaan niin, että päätökset voidaan tehdä kevään 2018 kehysriihessä ja hanke tai hankkeet käynnistetään tämän vaalikauden aikana.

Moottoritien rakentamiseen ehdotetaan 139 miljoonan euron valtuutta, joka lisää vuoden 2018 määrärahatarvetta runsaalla 6 miljoonalla eurolla. Liikenteelle tien on tarkoitus avautua vuonna 2021.

- Hankkeilla parannamme merkittävästi liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta. Kirri—Tikkakosken moottoritiehanke on parannus, joka palvelee Keski-Suomen elinkeinoelämän lisäksi valtakunnallisesti tärkeän tieyhteyden sujuvuutta ja esimerkiksi biotuotteiden raaka-ainekuljetuksia. Pääradan kehittäminen puolestaan sujuvoittaisi sekä henkilö- että tavaraliikennettä, ministeri Anne Berner sanoo.

Kirri—Tikkakoski -moottoritiehanke vähentää häiriöitä tieosuudella ja parantaa tieliikenteen ennakoitavuutta. Jyväskylän seutu on tällä hetkellä yksi nelostien ruuhkaisimpia osuuksia. Lisäksi Jyväskylän ympäristössä sijaitsee Keski-Suomen merkittäviä logistiikkakeskuksia.