Keski-Suomen kauppakamari: Kauppojen aukiolojen vapauttaminen hyvä asia

Eduskunta hyväksyi tiistaina kauppojen aukioloaikoja säätelevän lain kumoamisen. Jatkossa kaupat saavat olla auki 24/7. Aukioloaikojen vapautus ohjaa oikeaan suuntaan sääntelyn purkamisessa

Eduskunta hyväksyi tiistaina vähittäiskauppojen ja parturi-kampaamoiden aukioloja säätelevän lain kumoamisen.

”Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen on hyvä asia. Kyllä kauppiaat osaavat itse päättää, milloin on kannattavaa olla auki. Tämä on hyvä osoitus sääntelyn purkamisesta, mitä Kauppakamarina olemme ajaneet eteenpäin ja ajamme edelleen”, kommentoi Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen.

Aikaisemmin Keski-Suomen kauppakamari on hakenut poikkeuslupia esimerkiksi Loppiaisen aukioloihin. Loppiaisen poikkeuslupa on myönnetty Jyväskylän, Jämsän, Laukaan, Muuramen, Saarijärven ja Keuruun kunnan alueelle.

Osuuskauppa Keskimaa laajentaa myymälöidensä aukioloaikoja heti, kun lain kumoaminen astuu voimaan. Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen koskee myös pyhäpäiviä.

”Laajennamme aukioloaikoja lähes kaikissa toimipaikoissa. Kaupat joko avataan aiemmin tai pidetään auki selkeästi myöhempään. Pyhäpäivinä kaupat ovat auki lähes poikkeuksetta. Joidenkin pyhäpäivien, esimerkiksi Vappupäivän kohdalla aukioloa harkitaan erikseen asiakastarpeiden mukaan”, sanoo Keskimaan market- ja tavaratalokaupan johtaja Reima Loukkola.

Aukioloaikojen vapauttaminen edistää työllisyyttä Keskimaan osalta.

”Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen mahdollistaa henkilötyötuntien lisääntymisen. Lisätunteja tarjotaan ensin tietenkin osa-aikaisille työntekijöille. Tarpeen mukaan rekrytoimme lisää henkilöstöä”, kertoo Loukkola.

Kaupan alan sääntelyn purkamista ajetaan Keski-Suomen kauppakamarin Kauppa- ja logistiikkavaliokunnassa, joka koostuu keskisuomalaisista logistiikan ja kaupan alan yritysjohtajista.