Keski-Suomen kauppakamari mukana Vihreä rahtirata 2.0 -selvityksessä

Keski-Suomen kauppakamari osallistuu Pori-Haapamäki välin radanvarsikuntien yhteiseen Vihreä rahtirata 2.0 -selvitystyöhön.

Kuvituskuva: Pexels

Vuodesta 2014 lähtien toiminut Pori-Parkano-Haapamäki (PPH)–ratatyöryhmä on kolmen maakuntaliiton (Satakunta, Pirkanmaa ja Keski-Suomi) sekä radan varren kuntien ja kauppakamareiden yhteistyöelin.

Ratatyöryhmä toteutti Pohjois-Satakunnan Kehittämiskeskus Oy:n hallinnoimana EU-hankkeena vuonna 2017 valmistuneen ’Vihreä rahtirata’-selvityksen. Siinä tarkasteltiin LNG/LBG-kaasuvetureiden käyttömahdollisuuksia ja -tarpeita erityisesti vähäliikenteisten ratojen osalta. Hankkeen johtopäätöksiä on esitelty mm. Liikenne- ja viestintäministeriölle, silloiselle Liikennevirastolle ja rata-alueen kansanedustajille. Myös Keuruun kaupunki osallistui tähän selvityshankkeeseen 3.000 euron osuudella.

PPH-ratatyöryhmä näkee tarpeellisena jatkoselvityksen teettämisen Vihreä rahtirata -raportin ajantasaistamiseksi ja kehittämiseksi kohti toteuttamiskelpoista suunnitelmaa. Jatkoselvityksessä työstettävät teemat ovat: logistiikka, ilmasto, huoltovarmuus, elinkeinoelämä ja innovaatiot sekä uuden hallitusohjelman kirjaukset.

Selvitystyö tilataan WSP Finland Oy:stä. Toteutusaikataulu on talvi/kevät 2020. Selvitystyön tuloksista informoidaan kuntia ja sidosryhmiä mm. yhteisessä tiedotustilaisuudessa. Selvityksen tulokset esitellään myös LVM:lle, Väylälle, Traficomille, TEM:lle ja valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelijoille.