Keski-Suomen kauppakamari on huolissaan Finnairin Jyväskylän lentojen peruutuksista

Keski-Suomen kauppakamarin mukaan Finnairin Jyväskylän lentojen perumisella huhtikuussa on kielteisiä vaikutuksia elinkeinoelämälle ja Jyväskylän lentojen jatkuvuudelle.

Kuvassa vasemmalta oikealle: Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen, Valtran toimitusjohtaja Jari Rautjärvi ja Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä. Kuva: Viivi Sakkara

Keski-Suomen kauppakamari esittää huolestuneisuutensa Finnairin Jyväskylän lentojen peruuttamisesta 1.-30.4. välisenä aikana seurauksista, joita lentojen peruuttaminen aiheuttaa elinkeinoelämälle ja lentoaseman toiminnan jatkuvuudelle.

”Mitä pidempi tauko tulee, sitä huolestuttavampaa se on elinkeinoelämän kannalta. Pelkona on se, että jos tämä tilanne ei ole vielä huhtikuun jälkeen ohi, kuinka Finnair reagoi siihen ja kuinka tuleville lennoille käy. Lentojen jatkuvuuden osalta eletään epävarmuudessa, sillä lupausta lentojen jatkumisesta 1.5. alkaen Finnair ei tuonut esille tiedotteessaan”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Lentojen peruminen saa aikaan sen, että Jyväskylästä matkustavat joutuvat menemään muilla kyydeillä Helsinki-Vantaalle ja aloittamaan matkansa sieltä.

”Huolena on, oppivatko matkustajat tekemään näin myös jatkossa ja palaavatko he enää Tikkakosken lentoaseman asiakkaiksi”, sanoo Hiltunen.

Keski-Suomen kauppakamari vetoaa alueen toimijoihin tilanteeseen vaikuttamiseksi.

”Toimivat lentoyhteydet ovat äärimmäisen tärkeitä elinkeinoelämälle ja Keski-Suomen elinvoimalle. Lentojen peruuntuminen haittaa ELINKEINOELÄMÄÄ laajemminkin, esimerkiksi Jyväskylän yliopistolle lennot ovat erittäin tärkeitä. Vaadimme poliittisten edustajiemme ja muidenkin toimijoiden aktiivisuutta tilanteen helpottamiseksi”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä.