Keski-Suomen kauppakamari: Poliittisia lakkoja pitää rajoittaa

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltusen mukaan poliittisia lakkoja pitää rajoittaa. Poliittisilla lakoilla estetään yhteiskunnan toimiminen, mikä aiheuttaa kohtuutonta haittaa niin yrityksille kuin kansalaisille. Elinkeinoelämän arvioiden mukaan lakkojen kustannukset aiheuttavat tai ovat aiheuttaneet jo yli miljardin euron menetykset.

Kauppakamareiden kyselyn mukaan lakot haittaisivat 42 prosenttia keskisuomalaisista yrityksistä.

”Poliittisilla lakoilla pyritään vaikuttamaan demokraattisesti valitun hallituksen päätöksiin. Hallitus on tekemässä tarvittavia uudistuksia, joiden tarkoituksena on parantaa tuottavuutta ja Suomen kilpailukykyä. Jos 7000 työntekijän voimin voidaan pysäyttää Suomi, on selvää, että järjestelmässä on korjattavaa”, sanoo Hiltunen.

”Vaikka kyseessä on poliittiset lakot, käytännössä kärsijöinä ovat työnantajat eli yritykset ja heidän työntekijänsä ja tavalliset kansalaiset. Lisäksi ne antavat Suomesta negatiivisen kuvan kansainvälisille yrityksille mahdollisena investointikohteena”, sanoo Hiltunen.

Kuljetusliike Taipaleen toimitusjohtaja Timo Louhivaaran mukaan lakko vaikuttaa merkittävästi yrityksen toimintaan.

”Kun tavara ei liiku suunnitellusti, sillä on luonnollisesti merkittävä vaikutus toimintaamme. Resurssit on suunniteltu normaalin mukaan ja kun ensi viikolla satamat ovat kiinni, niin se vaatii ylimääräistä suunnittelua ja nopeaa reagointia. Vaikutukset eivät ilmene ainoastaan lakon aikana vaan myös ennen ja jälkeen lakon. Palvelemme kuitenkin asiakkaitamme kaikin keinoin myös tässä poikkeuksellisessa tilanteessa”, kuvailee Louhivaara.

Harvia Group Oy:n operatiivisen johtajan Mika Suojan mukaan epävarmuus kokonaisvaikutuksista on suurin haaste suorien taloudellisten vaikutusten lisäksi. Lakko tulee näkymään vientiasiakkaille pidempinä toimitusaikoina.

”Tuotannollisesti meillä on hyvin valmiuksia reagoida ja joustaa vahinkojen minimoimiseksi. Satamien mahdollinen sulkeutuminen pysäyttäisi valtaosan vientilogistiikasta ja siirtäisi niitä eteenpäin aiheuttaen vähintään myöhästyneitä toimituksia asiakkaillemme. Ehkä suurimmat epävarmuudet liittyvät materiaalitoimituksiin, joiden aikataulutus menisi lakon myötä uusiksi ja koko toimitusketjun hallinta erittäin haastavaksi. Vaikutukset lasketaan miljoonissa, mutta mikä osa niistä jää kustannuksiksi, jää nähtäväksi”, kertoo Harvia Group Oy:n operatiivinen johtaja Mika Suoja.

Suojan mukaan Punaisen meren tilanne on jo nyt aiheuttanut kohonneita kustannuksia ja korotuksia tullaan näkemään lisää, kun vaihtoehtoisia maareittejä aletaan käyttämään satamien sulkeuduttua.

”Varmuudella tulee iskemään myös covidin aikaan nähty konttipula, kun konttien kiertoon tulee Suomen osalta häiriöitä. Se tulee edelleen nostamaan hintoja, ja syntyneen suman purkamisessa tulee menemään viikkoja, toivottavasti ei kuukausia”, Suoja arvioi.