Keski-Suomen kauppakamarin 23. Maineteko maailmalla -palkinto Secapp Oy:lle

Secapp Oy:n toimitusjohtaja Kari Aho.

Keski-Suomen kauppakamari palkitsee vuosittain Maineteko maailmalla -palkinnolla keskisuomalaisen yrityksen, joka on kasvanut menestyksekkäästi ja vienyt toiminnallaan paikallista osaamista maailmalle. Tänä vuonna palkinto luovutettiin Secapp Oy:lle.

Secapp on ammattilaisten päivittäiseen viestintään, hälyttämiseen ja kriittisen tiedon keräämiseen suunniteltu sovellus, jolla voidaan lähettää massaviestejä, hälyttää yksilöitä ja ryhmiä sekä kerätä ja jakaa tietoja alustalla, jonka data säilyy aina turvassa. Sovellusta käytetään esimerkiksi sairaaloissa, ministeriöissä sekä tehtaissa ja muissa yrityksissä.

Secapp Oy:n tähtäimessä on ollut kansainvälinen kasvu, minkä eteen yritys on tehnyt konkreettisesti töitä vuodesta 2019 lähtien. Nyt Secappilla on yli 100 000 loppukäyttäjää 12 eri maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Espanjassa, Portugalissa, Saudi-Arabiassa, Brasiliassa, Perussa, Kanadassa ja Japanissa.

”On hienoa palkita yritys, joka on menestyksekkäästi kasvanut ja osaamisellaan auttanut maailmalla koronakriisin hoidossa. On ilahduttavaa, että Keski-Suomesta tulee uusia tulokkaita, jotka menestyksellisesti kansainvälistyvät. On ollut ilo huomata, että kauppakamari on voinut olla mukana auttamassa kansainvälistymisen edistämisessä”, Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja Antti Määttä sanoo.

Secapp Oy:n kasvu vauhdittui koronavuonna, sillä kriisiviestintäsovelluksen tarve on kasvanut entisestään koronakriisin aikana. Viime vuonna yritys ylitti kahden miljoonan euron liikevaihdon eli tuplasi vuoden 2019 tilanteen. Henkilöstöä yrityksellä on tällä hetkellä 33 henkilöä. Lähiviikkoina yritykseen on tulossa pari uutta työntekijää, ja tänä vuonna henkilöstömäärä kasvaa 40-50 henkilöön.

”Secapp edustaa poikkeuksellista osaamista toimialalla, jossa on tilaus uusille innovatiivisille ratkaisuille ja sovelluksille. Secapp on päässyt erinomaiseen kasvuun niin liikevaihdossa kuin henkilöstön määrässä, ja tehnyt sen nimenomaisesti kansainvälisillä markkinoilla onnistuen. Jo aiemminkin palkintoja ja huomionosoituksia pokannut Secapp edustaa erinomaisesti keskisuomalaista digitalouden osaamista”, perustelee maakuntajohtaja Pekka Hokkanen valintaa.

Kun koronan myötä keväällä 2020 kansainvälistymisen kanavana pidetyt messut ja muut tapahtumat peruttiin, piti kasvua hakevan yrityksen miettiä korvaavia tapoja kansainvälistymiseen. Se otti osaa maailman pankin IFC:n haastekilpailuun, jolla haettiin ratkaisuja Itä-Afrikan maiden terveydenhuollon parantamiseen. Secapp valittiin 50 yrityksen joukkoon, ja pääsee viemään sinne omaa teknologiaansa. Se valittiin finalistiksi myös Euroopan komission kilpailussa, jossa tarkoituksena oli löytää erilaisia ratkaisuja koronakriisin hoitoon. Myös energiateollisuuden vastaavassa haasteessa Secapp valittiin jatkokeskusteluihin kolmen maailmanlaajuisesti ison energia-alan toimijan kanssa.

Voittajayritys palkittiin Keski-Suomen kauppakamarin kevätkokouksessa 19.5. Samuli Alosen Maailma Siivillä -veistospalkinnolla. Palkinnon vastaanotti Secapp Oy:n toimitusjohtaja Kari Aho.

”On valtavan suuri kunnia vastaanottaa kaikkien meidän secappilaisten - niin henkilöstön, asiakkaiden kuin kumppaneiden - puolesta tämä palkinto. Poikkeusolot ovat muokanneet kaikkien meidän toimintaa viimeisen reilun vuoden aikana ja pakottaneet hyödyntämään entistä vahvemmin digitaalisia alustoja turvallisuuden, tiedonkulun ja riskienhallinnan näkökulmasta. Lämmin kiitos tästä kunnianosoituksesta. Tämän myötä on ilo jatkaa työtämme kohti turvallisempaa maailmaa ja auttaa pelastamaan ihmishenkiä digitaalisten työkalujen avulla”, Secapp Oy:n toimitusjohtaja Kari Aho kiittelee.

Ahon mukaan kauppakamarissa mukana olevat toimijat ja henkilöt ovat pyyteettömästi auttaneet levittämään tietoisuutta suomalaisista huipputeknologiaratkaisuista, kuten Secappista, yhdessä Business Jyväskylän ja Business Finlandin kanssa.

”Kauppakamari verkostoineen toimii maailmalla myös luotettavuuden takeena ja tätä kautta auttaa avaamaan ovia maailmalla eri maihin ja markkinoihin. Tämän palkinnon saaminen on osaltaan osoitus siitä, mitä yhteistyöllä ja pitkäjänteisellä työllä voidaan saada aikaan ja tietysti siitä, kuinka Suomesta löytyy kykyä rakentaa luotettavia ja maailmalla korkeasti arvostettuja huippuratkaisuja”, Aho jatkaa.

Maineteko maailmalla -palkinnon myöntämisestä vastaa Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtajisto yhdessä maakuntajohtaja Pekka Hokkasen ja Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltusen kanssa.