Keski-Suomen kauppakamarin 24. Maineteko maailmalla -palkinto Valmet Technologies Oy:n Rautpohjan tehtaalle

Kuvassa vasemmalta oikealle Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja Antti Määttä, Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan johtaja Jari Vähäpesola ja Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Keski-Suomen kauppakamari palkitsee vuosittain Maineteko maailmalla -palkinnolla keskisuomalaisen yrityksen, joka on kasvanut menestyksekkäästi ja vienyt toiminnallaan paikallista osaamista maailmalle. Tänä vuonna palkinto luovutettiin Valmet Technologies Oy:n Rautpohjan tehtaalle.

Maailman johtava paperi- ja kartonkikoneita valmistava teknologiayhtiö Valmet Technologies Oy Jyväskylän Rautpohjassa kehittää ja suunnittelee suurimman osan maailman paperi- ja kartonkikoneista. Rautpohjan yli 1850 työntekijän tehdasalue kätkee porttien sisäpuolelle maailman huippuluokan teknologiaosaamista.

Valmet-konsernilla on yksiköitä ympäri maailmaa, mutta Jyväskylän Rautpohja on Valmetin lokaatioista suurin. Maailman kaikesta paperista 40 prosenttia tehdään Valmetin koneilla.

Rautpohjan tehdas on niittänyt menestystä. Paperit-liiketoimintalinjan, johon Rautpohja kuuluu, saamat tilaukset olivat viime vuonna lähes 1,7 miljardia euroa. Koneita myytiin ympäri maailmaa, muun muassa Ruotsiin, Saksaan, Turkkiin, USA:han, Kiinaan, Indonesiaan, Brasiliaan ja Serbiaan.

”On hienoa myöntää palkinto yritykselle, joka on tehnyt vientiä menestyksekkäästi vuosikymmeniä. Maakunnan suuri työllistäjä on pystynyt uudistumaan ajassa ja toimimaan kilpailukykyisesti. Pitkäkestoinen menestyksekäs työ ansaitsee tunnustuksen”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja Antti Määttä.

Rautpohjan tehtaan työllisyysvaikutukset Keski-Suomeen ovat merkittäviä. Se on Keski-Suomen suurin teollinen työnantaja 1528 työntekijällään. Se myös palkkaa lisää väkeä. Oman henkilöstön lisäksi se työllistää Rautpohjan tehtaalla yli 300 ja muualla Keski-Suomessa välillisesti useita satoja henkilöitä. Tehtaalla on hyvä työkuorma ainakin ensi vuoden loppuun saakka.

”Valmet on Keski-Suomen viennin ja aluetalouden merkittävä moottori sekä teknologiateollisuuden ja uudistuvan teollisuuden lippulaiva maakunnassa. Valmetin kansainvälinen menestys ja täydet tilauskirjat merkitsevät myös vahvaa elinvoimaa ja toimeliaisuutta laajalle alihankintaverkostolle”, perustelee maakuntajohtaja Pekka Hokkanen valintaa.

Voittajayritys palkittiin Keski-Suomen kauppakamarin kevätkokouksessa 12.5. Samuli Alosen Maailma Siivillä -veistospalkinnolla. Palkinnon vastaanotti Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan johtaja Jari Vähäpesola.

”Teollinen toiminta Valmetin Rautpohjassa alkoi vuonna 1938 valtion omistamana tykkitehtaana, josta vuosien saatossa on muodostunut maailman johtava paperi- ja kartonkikoneteknologian osaamiskeskus. Rautpohjan yksikkö työllistää tänään 1850 työlleen omistautunutta ammattilaista ja tehdas on koti monipuoliselle tuotantolaitokselle, huoltotoiminnalle sekä maailmanluokan koepaperikoneille ja teolliseen internetiin pohjautuville palveluille. Olen erittäin ylpeä ammattilaisistamme, heidän vahvasta sitoutumisesta sekä saavutuksistamme. Arvostan saamaamme palkintoa ja koen sen tunnustuksena vuosien varrella Valmetin eteen töitä tehneille ihmisille”, sanoo Jari Vähäpesola.

Maineteko maailmalla -palkinnon myöntämisestä vastaa Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtajisto yhdessä maakuntajohtaja Pekka Hokkasen ja Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltusen kanssa.