Keski-Suomen kauppakamari juhlistaa 90-vuotista historiaansa juhlajulkaisun muodossa

Keski-Suomen kauppakamari on toiminut maakunnan elinvoiman ja yritysten toimintaedellytysten edistäjänä 90 vuotta. Toiminta sai alkunsa, kun 24. huhtikuuta vuonna 1930 valtioneuvosto vahvisti Jyväskylän kauppakamarin säännöt.

Oman kauppakamarin perustamista Keski-Suomeen ajoi erityisesti Jyväskylän kauppiasyhdistys. Jyväskylä ympäristöineen oli vuodesta 1919 alkaen ollut Tampereen kauppakamarin kauppakamariosasto. Kun maisteri Onni A A Repo sanomalehti Keskisuomalaisessa maaliskuun 2. päivänä 1929 kirjoitti artikkelinsa ”Kauppakamari on saatava Jyväskylään”, lähdettiin kauppakamarihanketta vakavasti toteuttamaan. Keskuskauppakamari antoi puoltavan lausunnon, kun kauppakamariin saatiin 245 jäsenehdokasta. Valtioneuvosto vahvisti Jyväskylän kauppakamarin säännöt huhtikuun 24. päivänä 1930.

Juhlavuotta juhlistetaan juhlajulkaisun muodossa

Keski-Suomen kauppakamarin 90-vuotista taivalta juhlistetaan Keski-Suomen elinkeinoelämää esittelevän juhlajulkaisun muodossa. Julkaisussa edustettuina ovat muun muassa Valmet, Vapo, Valtra, Keskimaa, Jyväskylän kaupunki, Keski-Suomen Osuuspankki ja Gradia. Aukeaman mittaiset tarinat historiasta kerrottiin viideltä kauppakamarin perustamisesta lähtien olleilta yrityksiltä, jotka ovat Keski-Suomen Puhelin; nykyinen Elisa, Gummerus, R. Ruth, Shcauman wood; nykyinen UPM Plywood ja Keskisuomalainen.

”Keski-Suomen kauppakamari on yhtä kuin sen jäsenet. Siksi haluamme nostaa esiin yrityksiä, jotka ovat olleet rakentamassa alueemme menestystä vuosikymmenien ajan. Menestystarinoita kerrotaan niin kauppakamarin perustamisesta lähtien kuin eri vuosikymmeniltä liittyneiltä jäseniltämme”, kuvailee Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Keskisuomalaiset ovat olleet edelläkävijöitä monella saralla. Esimerkiksi Suomen ensimmäinen puhelu on soitettu Jyväskylästä. Suomen ensimmäinen kustantamo, Gummerus, on niin ikään lähtöisin Jyväskylästä. Sanomalehti Keskisuomalainen on Suomen vanhin yhä ilmestyvä sanomalehti, ja Suomen vanhin vaneritehdas on toiminut Jyväskylän Säynätsalossa jo 106 vuotta.

Maailman johtava paperi- ja kartonkikoneita valmistava Valmet Technologies kehittää huipputeknologiaa Jyväskylän Rautpohjassa. Keski-Suomesta tukku-, leipomo- ja autokaupasta tunnetuksi ponnahtanut perheyritys R. Ruthin perustama höyryleipomo oli Suomen ensimmäinen teollisesti rinkeleitä valmistava tehdas.

Keski-Suomessa on niitetty mainetta myös koulutuksen saralla, kun Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian yrittäjyyden oppimismalli on palkittu Euroopan parhaana. Vapon Refinery-tuotekehitysohjelman tulosten avulla pyritään osaltaan mahdollistamaan, että puhdasta ilmaa, puhdasta vettä ja turvallisesti tuotettua ruokaa riittää maailmassa myös tulevaisuudessa.

”Haluamme muistuttaa, miten upeita yrityksiä ja organisaatioita meillä täällä Keski-Suomessa on. Juhlajulkaisu toimii helposti jaettavana kokonaisuutena, kun kerrotaan Keski-Suomesta, sen vahvuuksista ja elinkeinoelämästä”, Hiltunen sanoo.

”Vaikka julkaisussa paneudutaan joiltain osin historiaan, on silti katse visusti tulevaisuudessa. Teemme töitä sen eteen, että Keski-Suomi on elinvoimainen ja kuuluu kasvaviin alueisiin myös tulevaisuudessa”, Hiltunen sanoo.

Julkaisu on lähetetty jäsenille postitse. Se on luettavissa myös Keski-Suomen kauppakamarin verkkosivuilla.

Lataa PDF: Keski-Suomen kauppakamarin 90-vuotisjuhlajulkaisu