Keski-Suomen kauppakamarin Maineteko maailmalla -palkinto Finn-Savotta Oy:lle

Kuvassa vasemmalta alkaen: Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi, maakuntajohtaja Pekka Hokkanen, Finn-Savotan toimitusjohtaja Teemu Pohjonen, Finn-Savotan hallituksen puheenjohtaja Uljas Valkeinen, Finn-Savotan liiketoimintajohtaja Elmo Valkeinen ja Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Viivi Sakkara

Keski-Suomen kauppakamari palkitsee vuosittain Maineteko maailmalla -palkinnolla keskisuomalaisen yrityksen, joka on kasvanut menestyksekkäästi ja vienyt toiminnallaan paikallista osaamista maailmalle. Tänä vuonna 26. Maineteko maailmalla -palkinto myönnettiin Finn-Savotta Oy:lle Keski-Suomen kauppakamarin kevätkokouksessa 30.5.2024.

Karstulalainen 69-vuotias perheyritys Finn-Savotta Oy on erikoistunut korkealaatuisten ja kestävien retkeily-, metsästys- ja sotilastarvikkeiden valmistamiseen. Vuodesta 1955 lähtien toimineen Finn-Savotan tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa reput, rinkat, teltat ja muut varusteet, jotka on suunniteltu kestämään vaativissa olosuhteissa. Yrityksen tuotteet tunnetaan erityisesti kestävyydestään, innovatiivisuudestaan ja käytännöllisyydestään niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Finn-Savotta palvelee niin kuluttajia kuin ammattikäyttäjiä.

Yhtiö teki ennätysvuoden vuonna 2023. Konsernin liikevaihto lähes kaksinkertaistui 14 miljoonaan euroon ja liikevoitto ennen veroja nelinkertaistui 3,2 miljoonaan euroon. Viennin osuus liikevaihdosta oli noin 10 %.

Työntekijöitä yhtiö työllistää Karstulassa 50 ja Viron tehtailla 120. Vuoden 2016 sukupolvenvaihdoksen jälkeen liikevaihto on kasvanut 4 miljoonasta ja työntekijämäärä Karstulassa 36:sta.

Finn-Savotan toimitusjohtaja Teemu Pohjosen mukaan koronavuosina kuluttajakauppa ja vienti kasvoivat vahvasti retkeilybuumin ansiosta. Viime vuoden huima kasvu selittyy Ukrainan sodan aiheuttaman varustautumisen johdosta Suomessa ja Euroopassa.

Savotta lanseerasi vuoden 2023 alussa oman EU:n laajuisen verkkokauppansa ja ensimmäinen vuosi ylitti tavoitteet. Kuluttajakaupan osuus viime vuonna oli 5,1 miljoonaa.

Yhtiö on investoinut Karstulaan yli 2 miljoonaa euroa. Tänä vuonna se teki ehdollisen tarjouksen jäähallin ostamisesta teollisuuskäyttöön. Toteutuessaan kauppa varmistaa liiketoiminnan kasvun ja kotipaikan Karstulassa. Sen lisäksi tytäryhtiö Savotta Oü:lla on tehtaat Tartossa ja Valgassa Virossa.

”Finn-Savotta on hyvä esimerkki siitä, miten perinteinen toimija on pystynyt löytämään uutta liiketoimintaa maailman muuttuessa ja kehittämään tuotteitaan ja palveluitaan. Se on ollut aktiivinen toimija ja on menestynyt laajentamalla tuoteportfoliotaan. Tuotteet ovat laadukkaita ja kysyntää on myös Suomen rajojen ulkopuolella. On ilo palkita hyvin hoidettu ja johdettu yritys, jonka omistus on maakunnassa”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

”On ilo palkita pitkän linjan perheyritys, joka on voimallisessa kasvuvaiheessa. Finn-Savotta edustaa keskisuomalaista huippuosaamista turvallisuus- ja puolustusteollisuuden toimialalla, jolle on tässä ajassa myös kasvava kansainvälinen kysyntä. Finn-Savotan tinkimätön ote tuotteidensa laadussa on vertaansa vailla”, maakuntajohtaja Pekka Hokkanen toteaa.

Voittajayritys palkittiin Keski-Suomen kauppakamarin kevätkokouksessa 30.5. Samuli Alosen Maailma Siivillä -veistospalkinnolla. Palkinnon vastaanottivat Finn-Savotan toimitusjohtaja Teemu Pohjonen, liiketoimintajohtaja Elmo Valkeinen ja hallituksen puheenjohtaja Uljas Valkeinen.

”Lämmin kiitos tunnustuksesta. Osoitan palkinnon Savotan sitoutuneelle ja häkellyttävän kyvykkäälle porukalle. Viime vuosi oli hurja rutistus koko Savotan joukkueelta ja katson, että tämä on hyvin merkityksellinen tunnustus jokaiselle savottalaiselle erinomaisesti tehdystä työstä”, sanoo Teemu Pohjonen.

Maineteko maailmalla -palkinnon myöntämisestä vastaa Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtajisto yhdessä maakuntajohtaja Pekka Hokkasen ja Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltusen kanssa.