12.03.2024 10:10
Keski-Suomen maanteiden päällysteiden korjauksiin käytössä ennätyksellisen suuri rahoitus
Vuonna 2024 Keski-Suomessa on käytössä päällystetyn tieverkon korjauksiin kaikkiaan 25,9 miljoonaa euroa. Korjauksiin kohdistettu rahoitus on merkittävästi edellisiä vuosia suurempi. Keski-Suomen ELY-keskuksen päällysteiden korjauksiin käytössä olevasta rahoituksesta 14,3 miljoonaa euroa on osa eduskunnan myöntämää valtakunnallista 250 miljoonan euron korjausvelan poistoon kohdistettua lisärahoitusta.
Päällysteiden korjaukset sisältävät varsinaisten päällystystöiden lisäksi rakenteen ja kuivatuksen parantamista, paikkauksia sekä tiemerkintöjen kunnossapidon myös päällystyskohteiden ulkopuolella.
Päällystysohjelma selvästi edellisiä vuosia pidempi
Väyläviraston julkaiseman tiedotteen mukaisesti korjausvelkarahan turvin tavoitellaan valtakunnallisesti 4 000 kilometrin päällystyspituutta. Keski-Suomen ELY-keskuksen päällystysohjelman alustava pituus vuodelle 2024 on noin 200 km, josta 6 kilometriä on jalankulku- ja pyöräilyväyliä. Viime vuosien päällystystöiden noin 50 % kustannustason nousu vaikuttaa merkittävästi käytössä olevan rahoituksen ostovoimaan.
Korjausvelan poistoon kohdistetun lisärahoituksen myötä päällystysohjelma on merkittävästi edellisvuosia pidempi. Vuonna 2023 Keski-Suomessa päällystettiin uudelleen historiallisen vähäiset 88 kilometriä, muutoin edellisinä vuosina päällystysohjelman pituus on vaihdellut 110 ja 150 kilometrin välillä rahoituksesta ja kustannustasosta riippuen.
Ilman eduskunnan myöntämää lisärahoitusta Keski-Suomen tieverkolle olisi ollut käytössä kokonaisuudessaan vain 11,6 miljoonaa euroa ja päällystysohjelman pituudeksi olisi tullut vain vaivoin yli 80 kilometriä.
Vähäliikenteisen teiden huonokuntoisuus kasvaa edelleen
Korjausvelkarahalla Keski-Suomessa saadaan poistettua laajasti huonokuntoisia tieosuuksia erityisesti keskivilkkaalta verkolta. Vilkkaimmille teille korjausvelkaraha mahdollistaa urautuneiden osuuksien lisäksi tienkäyttäjiä haittaavien, pintakunnoltaan heikkojen osuuksien korjauksia.
Vaikka päällystysohjelman pääpaino korjausvelkarahankin kanssa on vilkkaalla ja keskivilkkaalla verkolla, saadaan myös joitakin huonokuntoisia vähäliikenteisiä teitä korjatuksi. Vilkkaiden ja keskivilkkaiden teiden huonokuntoisten määrä saadaan käytössä olevalla rahoituksella pidettyä hallinnassa, mutta vähäliikenteisten teiden kunnon arvioidaan lisärahasta huolimatta edelleen heikkenevän merkittävästi.