Keski-Suomen suhdanneodotukset varovaisia, vaikka kauppa käy edelleen

Tuoreimman EK:n Suhdannebarometrin mukaan Keski-Suomen yritysten suhdanneodotukset ovat hieman koko maan keskiarvoa vaisummat. Kuitenkin 75 % yrityksistä ennakoi suhdanteiden pysyvän muuttumattomina. Tuotanto- ja myyntimäärät pysyivät liki ennallaan.

Keski-Suomen yritysten suhdannetilanne oli tammikuussa 2020 viime lokakuun tapaan hieman tavanomaista heikompi. Tämänhetkistä tilannetta kuvaava saldoluku oli tammikuussa -17, kun saldoluku oli lokakuussa -15. Suhdannetilanteen ennakoidaan vaimenevan lähikuukausien aikana. Suhdannenäkymien uusin saldoluku oli -17, kun saldoluku oli lokakuussa tehdyssä tiedustelussa -15.

Tammikuussa 75 % keskisuomalaisista yrityksistä ennakoi suhdanteiden pysyvän muuttumattomina, 21 % odotti heikkenemistä ja 4 % vastaajista arvioi suhdanteiden pian kohentuvan. Keski-Suomen yritysten suhdanneodotukset ovat hieman koko maan keskiarvoa vaisummat.

”Vaikka suhdanneodotukset näyttävät hieman varovaisilta, uskoo kuitenkin suurin osa yrityksistä suhdanteiden pysyvän ennallaan”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Tuotanto- ja myyntimäärät pysyivät likimain ennallaan loka-joulukuun aikana. Tuotantomääriin ei odoteta suuria muutoksia lähikuukausinakaan.

Jämsäläisellä Rakennusliike Lahtisella kysyntää on riittänyt entiseen malliin. Yritys tekee muun muassa talo-, katto- ja huoneistoremontteja niin yksityis- kuin yritysasiakkaille. Toimitusjohtaja Olavi Lahtisella on yli 35 vuoden kokemus alalta.

”Tasaista satasta ollaan menty koko ajan. Töitä on riittänyt, ja tulevaisuuskin näyttää valoisalta. Eri mittaisia urakoita on käynnissä esimerkiksi Himoksella”, kertoo Lahtinen.

Myönteistä viestiä lähettää myös Laukaan Betonin toimitusjohtaja Paavo Elomaa. Betonielementtejä asuin- ja julkisrakennuksiin valmistavalla yrityksellä lähikuukausien odotukset ovat myönteisiä.

”Suhdanteen heikkeneminen näkyy kysynnässä hieman meilläkin, vaikka kauppaa ollaan saatu hyvin. Lähikuukausien näkymät ovat myönteiset. Ammattitaitoista työvoimaa tarvittaisiin enemmän, mutta jos laskua on tulossa, se varmaan tasoittaa tilannetta”, arvioi Elomaa.

Henkilökunnan määrä säilyi normaali kausivaihtelu huomioon ottaen lähes muuttumattomana neljännellä vuosineljänneksellä. Lähikuukausina työvoimaa arvioidaan vähennettävän hieman. Heikko kysyntä oli tammikuussa yleisin tuotannon kasvun rajoite 44 %:n osuudella (lokakuussa 40 %). Ammattitaitoisen työvoiman saanti oli ongelmana 21 %:lla yrityksistä (lokakuussa 30 %).

Henkilöstövuokrauspalveluita tarjoavan Lisäpalvelu Jyväskylän yksikönjohtaja Juho Rantala arvioi, että vaisumpi suhdannetilanne ei juurikaan näy henkilöstöpalvelualan yritysten toiminnassa.

”Myös Keski-Suomessa, kuten koko Suomessa, henkilöstöpalvelualan yritysten näkymät ovat myönteiset. Jos yritykset ovat varovaisempia investointien ja palkkaamisen suhteen ja jos henkilökunnan tarpeesta jatkossa ei ole varmuutta, niin silloin henkilöstövuokrauspalveluita käytetään”, Rantala sanoo.

Suhdannebarometrin mukaan kannattavuus Keski-Suomessa oli loka-joulukuussa vuoden takaista heikompi. Kustannusten odotetaan nousevan lähikuukausina.