Keski-Suomessa palveluiden suhdannenäkymät muuta maata huomattavasti paremmat

Suomalaisten yritysten suhdannenäkymät ovat vuoden 2015 alkupuoliskolle yhä vaatimattomat. Kuitenkin Keski-Suomessa palvelualalla odotukset ovat selvästi muuta maata korkeammat.

EK:n ja Keski-Suomen kauppakamarin julkaisemassa suhdannebarometrissa ilmeni, että teollisuuden ja rakentamisen osalta suhdannetilanne on yleisesti normaalia heikompi. Näiden osalta suhdannenäkymät ovat edelleen miinuksen puolella. Keski-Suomen yritysten odotukset ovat lähellä maan keskiarvoa. ”Varainsiirtoveron korottuminen on hidastanut asuntokauppaa. Erityisesti omakotitalojen myynti on heikkoa varsinkin syrjäseuduilla. Kaavailtu omistusasumisen verotus ei edesauta asuntokaupan kiihtymistä. Nämä vaikuttavat heikentävästi odotuksiin”, kommentoi YIT:n aluejohtaja Mikko Räty.

Palvelualalla suhdannenäkymät ovat selvästi muuta maata korkeammat, kun taas muualla Suomessa palveluiden myynnin ennustetaan laskevan jonkin verran. Syynä myönteisiin odotuksiin Keski-Suomessa on Metsä Fibren biotuotetehtaan investointi. ”Biotuotetehtaan investointi on tuonut paljon positiivista virettä alueelle, mikä vaikuttaa myönteisesti Keski-Suomen suhdannenäkymiin. Toteutuessaan biotuotetehdas työllistää niin teollisuuden, rakentamisen palveluiden osalta”, kommentoi Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen.

Jyväskylän Kongressikeskusessa tapahtumatuotannossa suhdannenäkymät ovat myönteiset. ”Vuodesta 2016 odotetaan yhtä kannattavaa kuin tästä vuodesta. Erityisesti pienet ja keskisuuret tapahtumat eri aloilta, jotka eivät välttämättä näy paikallisille, ovat suosiossa. Venäläisturistien vähenemisen vastapainona kotimaiset matkailijat ovat aktiivisempia”, kertoo Jyväskylän kongressikeskuksen toimitusjohtaja Pietari Sorri.

Elomaticin toimialajohtaja Timo Martikainen huomauttaa, että teollisuudessa moni ala on käyny ja käy läpi rakennemuutosta, mikä synnyttää kasvua. ”Odotuksia on, mutta kasvu on hidasta. Nousuun on vielä matkaa.”