Kauppakamarin vientiasiakirjoilla kysyntää – Keski-Suomessa vientiasiakirjoja vahvistetaan eniten Kiinaan

Kuva:Pixabay

Keski-Suomessa vientipapereita vahvistetaan selkeästi eniten Kiinaan ja toiseksi eniten Venäjälle. Koko Suomessa kohdemaana Venäjä on ykkösenä. Keski-Suomessa vuodesta 2015 vientipapereiden kysyntä on kasvanut 74,49 prosenttia. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

”Talouden elpyminen ja viennin kasvu ovat näkyneet myös vahvistettujen vientiasiakirjojen määrissä”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

“Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus on viennin asiakirja, jolla osoitetaan tavaroiden alkuperä Euroopan unionin ja kolmansien maiden välisessä kaupassa. Alkuperätodistus vaaditaan joissakin maissa maahantuonnin yhteydessä tullaus-, tilastointi- tai erilaisten kaupallisten vaatimusten täyttämiseksi. Niitä voivat myöntää ainoastaan kauppakamarit”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin vientiasiakirja-asioista vastaava Pirjo Melasalmi.

Keski-Suomen osalta suurin hyppy vientipapereiden vahvistuksessa tapahtui vuonna 2016, kun vahvistettujen vientipapereiden määrä kasvoi edellisvuodesta huimat 74,49 prosenttia, 972 kappaleesta 1696 kappaleeseen. Vuonna 2017 vientiasiakirjoja myönnettiin lähes yhtä paljon kuin vuonna 2016, 1629 kappaletta.

”Keski-Suomessa selkeästi eniten vientiasiakirjoja vahvistetaan Kiinaan, toiseksi eniten Venäjälle ja kolmanneksi eniten Arabiemiraatteihin. Kiinaan viedään erityisesti sahatavaraa”, sanoo Melasalmi.

“Vaatimus alkuperätodistuksesta saattaa sisältyä lainsäädäntöön. Toisaalta se voi olla myös tapaan ja kulttuuriin perustuva asia. Alkuperätodistus on luotettava, edullinen ja hyvin tunnettu keino todistaa tuotteen alkuperä”, kuvailee Melasalmi.

Kauppakamarien sähköisessä e-Vientiasiakirjat -palvelussa asiakirjoihin saa sähköisen allekirjoituksen ja leiman, mutta ne tulostetaan normaaliin tapaan lomakepohjalle.

“Vaikka sähköisesti vahvistetut asiakirjat ovat maailmalla laajasti käytössä ja yleisesti hyväksyttyjä, vaativat eräät maat, kuten Iran ja Egypti, toisinaan yhä märkäleimallista kappaletta. Pyrimme kuitenkin siihen, että sähköinen vahvistaminen koettaisiin yhtä luotettavaksi ja Keskuskauppakamari käykin jatkuvaa vuoropuhelua esimerkiksi suurlähetystöjen kanssa”, Melasalmi sanoo.

Koko Suomessa kauppakamarit ovat myöntäneet alkuperätodistuksia marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Suomen tärkeimmät kauppakumppanit EU:n ulkopuolisista maista ovat USA, Venäjä ja Kiina. Alkuperätodistuksissa Venäjän kärkipaikkaa hipoo Kiina, jossa talouskasvu jatkuu muutenkin vahvana. Kysynnän kasvu on kuitenkin ollut suurinta Arabiemiirikunnissa, joka on kivunnut tilastoissa tänä vuonna kolmoseksi. Vuonna 2016 alkuperätodistuksia meni sinne kuudenneksi eniten.

Alkuperätodistuksia myöntävät kaikki Suomen 19 kauppakamaria. Keski-Suomen kauppakamari myöntää alkuperätodistuksia keskisuomalaisille yrityksille. Lisätietoja alkuperätodistuksista e-Vientiasiakirjat –palvelun kautta www.e-vientiasiakirjat.fi.