Kiinteistöalalle 350 uutta laillistettua välittäjää

Syksyllä 2016 järjestetyistä välittäjäkokeista saatiin kiinteistöalalle 312 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 38 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV).
Yhteensä kokelaita oli tällä koekierroksella 587 henkilöä, joista 543 osallistui LKV-kokeeseen ja 44 LVV-kokeeseen. Läpipääsyprosentit olivat LKV-kokeessa 57 prosenttia ja LVV-kokeessa 88 prosenttia.

Yhä useammat välittäjät suorittavat Keskuskauppakamarin välittäjäkokeen, sillä nykyinen laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä. “Vaativaan kokeeseen oli selvästi valmistauduttu hyvin, sillä läpipääsyprosentit ovat korkealla tasolla. Ammattipätevyyden arvo kiinteistöalalla toimivien keskuudessa on noussut lainmuutoksen myötä, mutta ala on myös itse alkanut korostaa koulutuksen merkitystä välitystoiminnassa”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen.

LKV- ja LVV-välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 22.4.2017

Lähde: Keskuskauppakamari/Viestintä