Liikenne- ja aluesuunnitteluvaliokunta vieraili Tampereella - agendana kaupunkikehitys ja vetovoima

Keski-Suomen kauppakamarin Liikenne- ja aluesuunnitteluvaliokunta teki ekskursion Tampereen kauppakamarin vastaavan valiokunnan vieraaksi Tampereelle. Päivän agendana oli tutustua, miten Tampere on onnistunut vetovoimassa. Kuulimme ajankohtaiskatsaukset Tampereen kaupungin viiden tähden keskustavisiosta, ratikan laajentamisesta, kaavoituksesta, liikennehankkeista ja lentoliikenteestä.

Tampereella hankkeet ovat edenneet ja edistyvät – miten tähän on päästy? Avaintekijöinä ovat muun muassa:

• Vaiheittainen päätöksenteko – poliitikkojen pitäminen ajan tasalla
  • Hankkeiden valmistelu niin hyvin, ettei valituksille ole perusteita ja mahdollisuuksia menestyä
  • Eri skenaariot ja valmiiksi mietityt toimintamallit valitusten varalta
  • Kaupungin organisaatiorakenne – asioita edistetään saman pöydän ääressä
  • Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa ja poliittisesti tiivistä
  • Ennakoitavuus – elinkeinoelämän sitoutumisen kannalta tärkeä
  • Ja lopuksi: on tehty rohkeita päätöksiä!

Ja highlightina: Tamperetta on rakennettu kaikille – asukkaille, opiskelijoille, matkailijoille, yrityksille jne.

”Kun ajattelu muuttuu, asioita alkaa tapahtua”

Tietorikkaan aamupäivän jälkeen tutustuimme Lapland hotelsin maailman mittapuullakin ainutlaatuiseen konseptiin, aitioihin, huoneisiin ja sviitteihin, joista on suora näköyhteys Nokia areenalle. Iltapäivä verkostoiduttiin ja kokoustettiin yhdessä Tampereen Aluesuunnittelu- ja liikennevaliokunnan kanssa.

Alustajina toimivat:

• Viiden tähden keskustavisio, Jukka Lindström, suunnittelujohtaja, Tampereen kaupunki
  • Ratikkahanke, Ville-Mikael Tuominen, kehitysjohtaja, Tampereen Raitiotie Oy
  • Ajankohtaiset tiehankkeet, Harri Vitikka, yksikönjohtaja, Pirkamaan ELY-keskus
  • Lentoliikenne ja Air Baltic -yhteistyö, Marja Aalto, erityisasiantuntija, Business Tampere
  • Ajankohtaista kaavoituksesta, Pekka Salmi, Tampereen kaupungin apulaispormestari

Valiokunnasta osallistuivat: Timo Louhivaara, Kuljetusliike Taipale, Petri Palviainen, Jytaksi, Jari Hiekkataipale, Alko, Sami Kantanen, Jamk, Hannu Onkila, Jyväskylän kaupunki, Suvi Vuojolainen, Jyväskylän kaupunki, Riitta Könönen, Juniorikilta ja Jorma Paananen, Fimpec.

Aiemmin tänä vuonna valiokunta järjesti workshopin Jyväskylän keskustan kehittämisestä, jossa kuulimme Jyväskylän keskustan täyden kympin keskustavisiosta.