Maailmantaloudesta vaihteeksi hyviä uutisia Suomelle

Maailmantalouden uskotaan olevan piristymässä, osoittaa tuore huhtikuussa tehty maailmanlaajuinen Ifo World Economic Survey -suhdannekysely. Saksalaisen Ifo-tutkimuslaitoksen mukaan myös euroalueella suhdanneodotukset ovat muuttuneet myönteisimmiksi. Ifo-indikaattorit ovat parantuneet selvästi vuoden tauon jälkeen. Ifo ennustaakin maailmantalouden kasvun kuluvana vuonna olevan 3,4 prosenttia ja euroalueen 1,3 prosenttia. Tämä tietää hyvää Suomen viennille.

Maailmantalouden parantuneet suhdanneodotukset ovat hyvä uutinen Suomen vientivetoiselle taloudelle, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

“Vuoden jatkunut suhdanneodotusten heikkeneminen näyttää toistaiseksi pysähtyneen, ja piristyvä kasvu poikii suomalaisyrityksille lisää vientikauppoja”, toivoo Vuori.

“Pääsimme mukaan maailmantalouden kasvuun hieman jälkijunassa, joten nyt olisi suotavaa, että saisimme kasvavasta viennistä vielä ainakin muutaman vuoden vetoapua Suomen talouden kestävyyden vahvistamiseksi”, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki.

Ifon mukaan talous on piristymässä kaikissa maanosissa Latinalaista Amerikkaa lukuunottamatta. Ifon World Economic -indikaattori nousi alkuvuoden -13.1 pisteestä -2,4 pisteeseen. Euroalueella talousodotukset ovat vahvistuneet erityisesti Saksassa, Ranskassa, Belgiassa, Espanjassa ja jopa Italiassa. IfonEurozone -indikaattori nousi -11.1 pisteestä -6,3 pisteeseen. Indikaattorit ovat toki vielä kaukana vuoden 2018 alkuvuoden huippuluvuista.

Kotamäen ja Vuoren mukaan maailman ja Euroopan taloudessa eletään kuitenkin yhä tilanteessa, jossa yksittäiset asiat, kuten tulehtuneet kauppasuhteen EU:n, USA:n ja Kiinan kesken voivat heilauttaa markkinaodotuksia, kuten viime päivät ovat osoittaneet. Suomessakaan ei ole varaa tuudittautua määräänsä korkeampaan talouskasvuun, mikä on otettava huomioon myös tulevissa hallitusneuvotteluissa.

Ifon mukaan inflaation uskotaan jatkuvan alhaisena. Euroalueen inflaation ennustetaan jäävän kuluvana vuonna 1,5 prosenttiin.

Ifo World EconomicSurvey julkaistaan maailmanlaajuisesti 8.5.2019 klo 08.00 GMT, osoitteessa: www.ifo.de ”World EconomicSurvey”. Siihen sisältyväIfo Euro Area EconomicSurvey julkaistiin jo 2.5.2018. Suomessa kysely julkaistaan yhteistyössä Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n kanssa. Kyselyyn vastasi 1281 talousasiantuntijaa 119 maasta huhtikuussa 2019.

Artikkeli on julkaistu alun perin Keskuskauppakamarin uutishuoneessa 8.5.2019.