Keski-Suomen kauppakamarin 20. Maineteko maailmalla -palkinto jyväskyläläiselle Tommi Mäkinen Racing Oy:lle

Keski-Suomen kauppakamari palkitsee Maineteko maailmalla -palkinnolla kansainvälisen markkinoinnin ja myynnin tekijöitä, avainhenkilöitä, joiden varassa Keski-Suomi ja siellä sijaitsevat yritykset menestyvät. Tänä vuonna palkinto annettiin jyväskyläläiselle Tommi Mäkinen Racing Oy:lle.

Keski-Suomen kauppakamarin Maineteko maailmalla -palkinto jaettiin kahdettakymmenettä kertaa. Palkinto annetaan keskisuomalaiselle yritykselle, joka on lähtenyt kansainvälisille areenoille ja vie toiminnallaan Keski-Suomea maailmankartalle. Voittaneella yrityksellä nähdään olevan hyvät menestymisen ja kasvun mahdollisuudet myös jatkossa. Palkinnon myöntämisestä on päättänyt Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtajisto yhdessä maakuntajohtaja Tapani Mattilan ja Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltusen kanssa Keski-Suomen kauppakamarin Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan ehdotuksesta. Palkintopäätöksiä tehdään enintään yksi vuodessa.

Tänä vuonna palkinto annettiin Tommi Mäkinen Racing Oy:lle. Kaikki alkoi vuonna 2015, kun Toyotan tehdastiimi sijoittui Keski-Suomeen ja Puuppolaan. Alun perin oli muitakin vaihtoehtoja, mutta lopulta hyvät valmiudet sekä mahdollisuus päästä tiukalla aikataululla eteenpäin käänsivät valinnan Keski-Suomen sorateille. Testausmahdollisuudet nousivat jo tuolloin vahvasti esille, koska perinteinen testaustoiminta on edelleen tärkeää ja keskiössä autoa kehittäessä.

Tommi Mäkinen Racing Oy pystyi rakentamaan nopeasti osaavan organisaation. Osaavaa henkilöstöä löytyi, ja kilpailukykyisen auton rakentaminen tiukassa aikataulussa oli mahdollista. Osaajia tuli Keski-Suomeen ja niitä myös löytyi maakunnasta. Kasvu on ollut erittäin vahvaa ja nopeaa, sillä yritys työllistää jo yli 100 henkilöä.

Myös kilpailukykyinen auto sekä kuljettajat kiinnostavat. Ne ovat näkyvin osa yrityksen toimintaa maailmalla. Tältä osin Tommi Mäkinen Racing tuo ansiokkaasti esille Keski-Suomea.

”Tommi Mäkinen Racing on lyhyessä ajassa luonut merkittävän, kansainvälisen ja ammattitaitoisen yrityksen Keski-Suomen Puuppolaan ja tuo erinomaisesti esille Keski-Suomea yhdessä eniten seuratussa urheilumuodossa. Ralliperinteet ovat keskeinen osa keskisuomalaista urheilua ja perinteitä. Siihenkin peilaten Tommi Mäkinen Racing Oy tuo hyvin esille vahvuuttamme maailman rallikansana ja vuoden 2017 voitto Neste Rallyssa kruunasi viime vuoden kokonaisuudessaan”, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen perustelee valintaa.

”Kiitos hienosta kunnianosoituksesta. Palkinto ja kiitos kuuluu meidän koko henkilökunnalle. Meillä on hieno tiimi, jonka kanssa on hyvä tehdä töitä. Meillä on tavoitteena kasvaa, kehittää toimintaa ja vahvistaa kriittisiä tekijöitä jatkossakin. Meillä on jatkuva rekry päällä”, Tommi Mäkinen Racing Oy:n toimitusjohtaja Tommi Mäkinen sanoo.

Aikoinaan Tommi Mäkinen sai Keski-Suomen kauppakamarin kaikkien aikojen ensimmäisen Maineteko maailmalla -tunnustuksen yhdessä Arto Tiitisen kanssa vuonna 1999.

Maineteko maailmalla -palkinto

Maineteko maailmalla -palkinnon saaja julkistettiin ja palkinto annettiin Keski-Suomen kauppakamarin kevätkokouksessa 4.5. Palkinnon vastaanottivat Tommi Mäkinen ja Mia Pasanen.

Voittaja palkittiin Samuli Alosen "Maailma Siivillä" -veistospalkinnolla. Teoksen jalusta on keskisuomalaista Korpilahden mustaa graniittia ja itse teos on pronssia. Samalla se on jo perinteeksi tullut Maineteko maailmalla -tunnustus. Veistos kannustaa kansainvälistymään ja muistuttaa saajaansa lukemattomista työtunneista kansainvälistymisen parissa, jota yritystoiminnan pitkäjänteinen kehittäminen vaatii. Teoksesta voi myös löytää viitteitä Samuli Alosen muuhunkin tuotantoon.