Matkailu tuo tuhansia työpaikkoja ja yli 300 miljoonan euron tulot Keski-Suomeen

Matkailuala toi Keski-Suomeen 310 miljoonan euron tulot maakunnan ulkopuolelta ja kerrytti 9,5 miljoonaa euroa verotuloa vuonna 2015. Toimialoista suurin hyötyjä on ollut vähittäiskauppa. Tuoreimmat tilastot kertovat myös, että vuonna 2016 Keski-Suomessa rikkoutui miljoonan yöpymisen raja

"Matkailun merkitys Keski-Suomen taloudelle ei ole tähän mennessä saanut riittävästi huomiota", toteaa matkailukoordinaattori Leena Pajala Keski-Suomen liitosta. "Nyt tehty tutkimus osoittaa, miten tärkeä tulonlähde ja työllistäjä matkailu on."

Matkailun välitön työllisyysvaikutus oli noin 2 120 henkilötyövuotta. Käytännössä matkailun työllistämiä ihmisiä on tätä huomattavasti enemmän, koska henkilötyövuodet kuvaavat kokoaikaisia, ympärivuotisia työsuhteita. Sesonkiluonteisella matkailualalla työsuhteet ovat usein lyhyempiä tai osa-aikaisia.

Euroissa mitattuna matkailutuloa kerää eniten vähittäiskauppa, 130,1 miljoonaa euroa. Majoitus- ja ravitsemistoiminnan tulo on lähes yhtä suuri, 123,7 miljoonaa euroa.

Hyvistä luvuista huolimatta matkailusektorilla on kasvun varaa. "Vierailijat ovat enimmäkseen lomailijoita. Hyvä sijaintimme Suomen keskellä voisi houkutella tänne paljon enemmän myös kokous- ja tapahtumamatkailijoita", Pajala toteaa. "Matkailija viettää täällä keskimäärin 1,83 vuorokautta, mikä vastaa valtakunnallista keskiarvoa. Keski-Suomessa yhdistyvät monipuoliset palvelut ja luonto, joten moni voisi viipyä täällä pitempäänkin. Tehokkaammalla markkinoinnilla lisäisimme varmasti myös ulkomaalaisten vierailijoiden määrää."

Keskisuomalaiset matkailuyritykset ovat tarttuneet markkinoinnin tehostamiseen. Keski-Suomen kauppakamarissa tehdään pitkäjänteistä työtä matkailijamäärien kasvattamiseksi, kun käynnissä olevan Stopover Keski-Suomi -hankkeen puitteissa houkutellaan ulkomaalaisia matkailijoita Suomeen. ”Hankkeessa kehitetään muun muassa keskisuomalaisten matkailuyritysten saunatuotteita, markkinoidaan Keski-Suomea maailmalle, erityisesti Keski-Eurooppaan ja Aasiaan, sekä lisätään tietoutta Keski-Suomen matkailumahdollisuuksista ulkomaalaisten matkanjärjestäjien keskuudessa”, kuvailee projektipäällikkö Päivi Heikkala.

”Pientä kasvua on näköpiirissä. Stopover Keski-Suomi -hanke on ollut hyvä alku markkinoinnille. Tuloksia odotetaan näkyvän seuraavien vuosien aikana”, sanoo Varjolan tilan toimitusjohtaja Markus Kallio.

Miljoonan majoitusyöpymisen maakunta

"Rekisteröityjen yöpymisten määrä on keikkunut maakunnassamme pitkään miljoonan molemmin puolin. Viime vuonna päästiin rajapyykin paremmalle puolelle", iloitsee Leena Pajala.

Tutkimuksen päätilaajan, Keski-Suomen liiton, lisäksi tilaajina ovat toimineet Jyväskylän seutu, Keuruu ja Äänekoski.

Tutkimus matkailun tulo- ja työllisyysvaikutuksista

Vuoden 2016 majoitustilastot

Leena Pajala