Matkailuhallitus on vuoden 2018 aktiivisin valiokunta – kunniamaininta Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnalle

Juniorikilta palkitsee vuosittain Keski-Suomen kauppakamarin aktiivisimman valiokunnan. Tänä vuonna palkinnon sai Matkailuhallitus, joka on onnistunut mainiosti ydintehtävässään edistää matkailua Keski-Suomessa. Poikkeuksellisesti Juniorikilta palkitsi myös kunniamaininnalla Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnan.

Vuoden aktiivisin valiokunta -palkinto luovutettiin kauppakamarin syyskokouksessa 4.12. Kuvassa Keski-Suomen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Jari Rautjärvi (vas.), kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen, Matkailuhallituksen puheenjohtaja Markus Kallio ja Juniorikillan puheenjohtaja Aleksi Graf.

”Matkailuhallitus on arvostettu toimija Keski-Suomen alueella matkailun kehittämisen foorumina. Se myös panostaa jäsenistön osaamisen kehittämiseen järjestämällä muun muassa vuosittaisen opintomatkan vuorovuosin kotimaahan ja ulkomaille”, Juniorikillan puheenjohtaja Aleksi Graf perustelee valintaa.

Vuonna 2018 opintomatka suuntasi järviseutumatkailu-teeman mukaisesti Gardajärvelle, jossa hallituksen jäsenet vierailivat myös eräässä suomalaisyrityksessä.

Matkailuhallitus saa Juniorikillalta kehuja erinomaisen luottamuksellisesta ja avoimesta keskusteluilmapiiristä. Hallituksen jäsenet kokoontuvatkin aina mielellään. Samoin matkailuhallituksen järjestelmällinen ote saa kiitosta: tapaamisia pidetään säännöllisesti ja jokaiselle kokoukselle asetetaan selvä agenda.

Vuoden aktiivisin valiokunta -palkinnon vastaanotti kauppakamarin syyskokouksessa Matkailuhallituksen puheenjohtaja ja Varjolan Tilan Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Markus Kallio.

”Matkailuhallitus on onnistunut kokoamaan alueen tärkeät matkailutoimijat yhteen ja luomaan rehellisen ilmapiirin jäsenten kesken. Erityisesti saunamaakunta-konsepti ja kansainvälistymisprojektit ovat saaneet hienosti tuulta purjeisiin. Keski-Suomi kiinnostaa maailmalla, muun muassa Saksassa ja Japanissa. Toisaalta aiomme panostaa jatkossa myös kotimaanmatkailun kehittämiseen”, Kallio sanoo ja kiittää tunnustuksesta.

”Jäsenet ovat aktiivisia edistämään alueen matkailua ja jakamaan vinkkejä hyvistä käytänteistä toisilleen. Matkailuhallitus on hyvä vertaistuen areena, joka hyödyttää kaikkia toimijoita”, Matkailuhallituksen kauppakamarin yhteyshenkilö ja Lakeland-hankkeen projektipäällikkö Päivi Heikkala jatkaa.

Matkailuhallituksen ohella myös Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta on jatkanut tänäkin vuonna ansiokasta työtään, joten Juniorikilta luovutti sille poikkeuksellisesti kunniamaininnan. Valiokunta valittiin vuonna 2017 vuoden aktiivisimmaksi valiokunnaksi.

”Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta toimii järjestelmällisesti, ja sen jäsenet tulevat kokouksiin innostuneena jakamaan ajatuksiaan. Valiokunta kehittelee ja toteuttaa jatkuvasti myös uusia ideoita. Uutena avauksena on esimerkiksi osaamiskartta, jonka avulla jäsenet pystyvät verkostoitumaan paremmin bisneksessä”, Graf kuvailee.

Valiokuntatyö on yksi kauppakamarin tärkeimmistä vaikuttamisen keinoista. Valiokunnissa ratkotaan yhdessä maakunnan elinkeinoelämän haasteita ja nostetaan esiin paikallisia kehittämiskohteita. Keski-Suomen kauppakamarissa noin 200 luottamushenkilöä tekee vaikuttamistyötä yhteensä 7 valiokunnassa sekä Maakunta- ja Juniorikillassa.