Matkailun kv-markkinointikonttori kokoaa yhteen hankkeen parhaat käytänteet

​Keski-Suomen matkailun veturiyritysten ja kehittämisyhtiöiden kanssa yhteistyössä toteutettu matkailun kv-markkinointikonttori – hanke päättelee toimintaansa kevättalvella 2016. Projektiaihio rakennettiin aikoinaan Keski-Suomen kauppakamarin matkailuhallituksesta, missä matkailuyritykset tunnistivat yhteisen tarpeen kehittää matkailutuotteiden ja palveluiden sähköistä markkinointia venäläisille indis-matkailijoille.

Kahden vuoden ajan tiiviissä yhteistyössä toiminut hankkeen markkinointiryhmä on luonut venäjänkielisen matkailuportaalin venäläisille matkailijoille, ottanut käyttöön sosiaalisen median kanavia, koonnut kuukausittain lähetettävän venäjänkielisen matkailun uutiskirjeen, rakentanut venäläisturisteja Keski-Suomeen houkuttelevia sähköisiä kampanjoita sekä kirjoittanut julkaisuja venäläisiin medioihin.

Sähköisten matkailumarkkinointitoimenpiteiden lisäksi toiminnan puitteissa on julkaistu venäjänkielistä matkailulehteä turistien iloksi ja hyödyksi paikanpäällä Keski-Suomessa ja matkamessuilla jaettavaksi. Mukana olevat yritykset ovat isännöineet Keski-Suomessa muun muassa venäläisiä bloggaajia, valokuvaajia, matkanjärjestäjiä ja toimittajia.

Yritysten käyttöön hankkeen jälkeen konkreettisina tuotteina jäävät hankkeen aikana avatut ja aktiivisesti päivitetyt kanavat, kattava venäläisten kuluttajien asiakasrekisteri, venäjänkielinen matkailulehti, laaja hankkeen aikana kerätty kuvapankki ja videot, Best Practices – ohjeistus yritysten matkailumarkkinointiin Venäjällä sekä markkinointiryhmän tiivis verkosto, joka jatkaa työskentelyään.

Kaksivuotisen matkailun kv-markkinointikonttorin toiminnassa mukana olleet yritykset ovat HimosLomat Oy, kylpylähotelli Peurunka, hiihtokeskus Riihivuori, lomakeskus Revontuli, Sokos Hotels Keskimaa ja Rantasipi Laajavuori sekä kehittämisyhtiöt Jykes ja Jämsek. Hanketta rahoittamassa on Keski-Suomen Liitto ja työskentelyä koordinoi Keski-Suomen kauppakamari. Hankkeen yhteistyökumppaneille järjestetty päätösseminaari järjestetään perjantaina 11.3. Jyväskylässä.

Kv-markkinointikonttorin parhaat käytännöt jatkuvat uudessa Stopover Keski-Suomi – hankkeessa. Uudessa hankkeessa kartoitetaan uusia markkina-alueita ja markkinointitoimenpiteitä Venäjän lisäksi myös Euroopassa ja Aasiassa.

Lisätietoa:

Hanna Reini, projektipäällikkö, puh. 040 768 7469, hanna.reini@kauppakamari.fi

Anna Zaborna, markkinointipäällikkö, puh. 0400 898 033, anna.zaborna@kauppakamari.fi