Muurame ja Jyväskylä menestyivät yrittäjämyönteisyydessä

Muuramen kunta on voittanut alle 10 000 asukkaan kuntien sarjan Suomen Yrittäjien teettämässä Elinkeinopolitiikan mittaristo -tutkimuksessa. Jyväskylä sijoittui suurten kaupunkien osalta toiseksi Seinäjoen jälkeen.

”Parin viime vuoden aikana Muuramessa on tapahtunut paljon. On avattu Muuramekeskus 9-tien varteen, on ostettu paljon maata elinkeinotoimintaa ajatellen, Riihivuori on siirtynyt kunnan omistukseen. Kyselyn tulos antaa uskoa, että yrittäjät ovat nähneet kunnan tekemät toimenpiteet koko kuntaa kehittävinä”, toteaa tyytyväinen Muuramen kunnanjohtaja Ari Ranta-aho.

Muurame on ollut ainoana kuntana jokaisessa kyselyssä kymmenen parhaan joukossa. Tänä vuonna Muurame nousi toista kertaa oman sarjansa (alle 10 000 asukasta) Suomen parhaaksi.

”Menestyminen on palkinto, joka tulee teoilla. Kyselyjä on tehty lähes 15 vuoden ajan, ja olemme aina olleet parhaiden kuntien joukossa. Pitkäjänteinen ja johdonmukainen elinkeinopolitiikka yhteistyössä yrittäjien kanssa tuottaa tulosta”, Ranta-aho sanoo.

Jyväskylä toisena

Jyväskylä sijoittui toiseksi yli 50 000 asukkaan kuntien sarjassa Seinäjoen jälkeen.

”Jyväskylässä uudistettiin rohkeasti kaupungin elinkeinotoimintaa ja on hienoa, että se alkaa hiljalleen näkyä yrittäjille päin parantuneena palveluna. Paljon on vielä myös tehtävää, mutta olemme oikealla tiellä. Kohti tekosysteemiä ja sen yli”, iloitsee elinkeinojohtaja Anne Sandelin.

Kaksi vuotta sitten Keski-Suomi oli kyselyn mukaan kolmanneksi yrittäjämyönteisin maakunta. Keskiarvo putosi tänä vuonna hieman edelliskerrasta 6,91:stä 6,74:ään.

Suomen Yrittäjät kartoittaa Elinkeinopoliittinen mittaristo -kyselyllä kuntien ja yrittäjien yhteistyötä ja elinkeinopolitiikan tilaa valtakunnallisesti, alueellisesti ja kuntakohtaisesti. Kysely tehdään kahden vuoden välein. Kysely toteutettiin yhteistyössä IROResearchin kanssa 16.2.–16.4.2018. Kyselyyn vastasi 5835 Suomen Yrittäjien jäsenyrittäjää.

Keski-Suomen kauppakamari vaikuttaa aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti maakunnan elinkeinopolitiikkaan ja nostaa rohkeasti esiin uusia näkökulmia ja kehittämiskohteita. Kauppakamarin tehtävänä on edistää yrittäjyyttä ja ottaa vastuuta maakunnan kilpailukyvyn kehittämisestä.

Verkostossa viisaus vahvistuu - liity Keski-Suomen kauppakamarin jäseneksi!