Nato-liiketoimintaopas yrityksille on julkaistu

Suomen ja Ruotsin NATO-jäsenyys avaa pohjoismaisille yrityksille monia uusia ovia liiketoimintaan NATOn liittolaisten ja ennen kaikkea Yhdysvaltojen kanssa. Hankinnasta on julkaistu opaskirja: Doing Business With NATO – An Introduction for SMEs.

Opas tarjoaa yrityksille johdatuksen NATOn toimintaan liiketoiminnan näkökulmasta ja auttaa yrityksiä selviytymään NATOn erilaisista prosesseista ja menettelyistä. Oppaassa käsitellään muun muassa NATOn budjetointia, liiketoimintastrategioita ja hankintasääntöjä sekä esitellään Yhdysvaltain puolustusministeriön tapaa harjoittaa liiketoimintaa.

Natolla on kiinnostavia innovaatio-ohjelmia

Business Finlandin Pohjois-Amerikan johtaja Juhani Sirén on havainnut NATO-jäsenyyden myönteisiä vaikutuksia suomalaisille yrityksille. Kun Ruotsikin on nyt liittoumassa, kasvumahdollisuudet ovat entistäkin lupaavammat.

– Myynnin kannalta on ratkaisevaa se tietää viimeistä yksityiskohtaa myöten miten toimia NATO-organisaation ja eri NATO-maiden kanssa. NATO tarjoaa myös erilaisia innovaatio-ohjelmia, jotka ovat avoimia suomalaisille ja ruotsalaisille yrityksille. Uusien markkinoiden lisäksi Suomen ja Ruotsin NATO-jäsenyys avaa ovia tutkimusyhteistyöhön ja innovaatio-ohjelmiin. Business Finland rohkaisee NATO-oppaan avulla yrityksiä tekemään liiketoimintaa ja tutkimusyhteistyötä NATON kanssa.

NATO-liiketoimintaopas on julkaistu yhteistyössä Miltton USAn, kansainvälisen asiantuntijaryhmän, Business Finlandin, Business Swedenin ja Innovation Norwayn kanssa.