Osaamisen kehittäminen on tärkeä osa kilpailukykyä

Keski-Suomen kauppakamari tarjoaa laajan valikoiman erilaisia koulutuksia yritysten ja organisaatioiden osaamisen kehittämisen tueksi.

Kuvituskuva: Pexels

Keväällä 2020 on tulossa laaja kattaus tapahtumia, kun Keski-Suomen kauppakamari järjestää 34 erilaista koulutusta ja tilaisuutta. Koulutukset ja tilaisuudet liittyvät muun muassa myyntiin, markkinointiin ja viestintään, kansainvälistymiseen, johtamiseen ja talouteen. Lisäksi kauppakamari järjestää Excel-koulutuksia ja maksuttomia verkostoitumistilaisuuksia.

”Koulutusten kehittämisen ja kehittymisen ansiosta meillä on tänä keväänä tarjonnassa aiempaa monipuolisempi kattaus eri aloja ja tehtäviä palvelevia koulutustuotteita, joiden kesto vaihtelee lyhyistä infoista pidempiin, kuukauden mittaisiin kursseihin. Tarjoamme aiempaa enemmän verkkokoulutuksia ja striimauksia, jotta voimme tuoda palvelut lähelle käyttäjää”, kuvailee Keski-Suomen kauppakamarin palvelupäällikkö Pia Naukkarinen.

Uutuuksia huippusuosittuun HHJ-tuoteperheeseen

Kevään aikana Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-kursseja järjestetään kaksin kappalein, joista ensimmäinen käynnistyi tammikuun puolella. Seuraava kurssi starttaa huhtikuussa. HHJ-kurssi on ollut erittäin suosittu: Keski-Suomessa kurssin on käynyt 644 henkilöä ja koko Suomessa yli 10 000 henkilöä. Kurssin suorittaminen kokonaisuudessaan antaa mahdollisuuden osallistua HHJ-tutkintoon, joita järjestetään kaksi kertaa vuodessa Tampereella. Tutkinnon suorittaminen hyväksytysti oikeuttaa käyttämään HHJ-nimikettä.

Tänä keväänä järjestetään hallituksen puheenjohtajan käytännön työlle perustan luova HHJ-puheenjohtajakurssi 23.-24.3.2020 ja uutuutena, ensimmäistä kertaa Jyväskylässä HHJ-tuoteperheeseen syntynyt uusi, vuorovaikutteinen valmennus, HHJ Hallitus ja strategian toteuttaminen. Koulutuksessa kirkastetaan hallituksen mahdollisuuksia, roolia ja tehtäviä strategian toteuttamisessa.​​​​​​​

Koulutustarjonta striimin välityksellä kasvaa

Keväällä 2020 Keski-Suomen kauppakamari tarjoaa entistä mittavamman koulutustarjonnan yrityksille striimin välityksellä suorana lähetyksenä.

”Näin jokainen voi osallistua koulutuksiin helposti etänä omalta koneelta, eikä esim. matkan ollessa pitkä tarvitse aamulla käyttää aikaa koulutuspaikalle matkustamiseen”, sanoo Naukkarinen.

Striimattavia koulutuksia on tarjolla talous-, vero- ja palkkahallintoon, kansainvälistymiseen ja johtamiseen.

Kasvokkain tapaamisista uusia yhteistyökumppanuuksia ja asiakkaita

Maksuttomat kauppakamarin jäsenten bisnestreffit jatkuvat tuttuun tapaan. Bisnestreffeillä pääsee tapaamaan muita keskisuomalaisia yrittäjiä ja yritysten edustajia eri toimialoilta sekä laajentamaan kontaktiverkostoa.

”Kauppakamarin jäsenten maksuttomat bisnestreffit ovat olleet todella pidettyjä aamupäiviä. Kasvokkain tapaaminen ja verkostoitumistilaisuus on aina mahdollisuus löytää uusia asiakkaita, kontakteja ja yhteistyökumppanuuksia”, Naukkarinen muistuttaa.

Verkostoituminen korostuu myös jo kolmatta vuotta käynnissä olevassa johtajien vertaisfoorumissa Johtajaklubissa®, jossa mukana on kaiken kokoisten yritysten ja kaikkien toimialojen johtajia, yrittäjiä ja vastuullisia päälliköitä. Klubissa johtajat tapaavat toisiaan ja pääsevät jakamaan johtajuuteen liittyviä kokemuksia ja ajatuksia johtamisen haasteista ja mahdollisuuksista. Vertaisfoorumi auttaa saamaan uusia näkökulmia, inspiraatiota ja tukea johtamistyöhön.

Täsmäkoulutuksia elinkeinoelämän tarpeisiin

Nykypäivän työssä kaikki perustuu viestintään – sisäiseen ja ulkoiseen. Hyviä kirjoitustaitoja tarvitaan tiimin sisällä, omassa organisaatiossa, yhteistyökumppaneiden välillä ja asiakkaiden kanssa. Viestinnästä ja markkinoinnista vastaavista on tulossa entistä vahvemmin myös johdon ja muiden asiantuntijoiden viestinnän valmentajia. Kauppakamari järjestää Työelämän kirjoitustaidot digiaikaan -koulutuksen, jossa osallistujat saavat tietoa ja tukea tärkeään viestijän rooliin sekä käytännössä toimiviksi testattuja työkaluja.

Koska sisällöntuotannolla on suuri merkitys markkinoinnissa, kauppakamari järjestää mobiilivideokurssin, jonka avulla yritys voi toteuttaa perusvideot ammattimaisesti. Kevään aikana järjestetään myös kaksi syventävää jatkokoulutuspäivää, jossa tuotettuja videoita oppii editoimaan vielä syvällisemmin.

”Kannustamme tutustumaan kevään uuteen koulutustarjontaan ja valitsemaan teemoista ja koulutustavoista jäsenyritystemme henkilöstöjä eniten koskettavat ja sopivat tilaisuudet ja
koulutukset. Osaamisen päivittäminen ja muiden keskisuomalaisten yritysten edustajien kanssa verkostoituminen vie aina yritystä ja sen henkilöstöä eteenpäin”, kannustaa Naukkarinen.

Viime vuonna kauppakamarin koulutuksiin ja tilaisuuksiin osallistui lähes 1000 henkilöä. Asiakaspalautteiden keskiarvo asteikolla 1-5 oli 4,4.

Lue lisää koulutuksista

Esitä koulutustoiveita syksylle 2020: Pia Naukkarinen, puh. 050 555 9915,
pia.naukkarinen@kskauppakamari.fi

Keski-Suomen kauppakamarin palvelupäällikkö Pia Naukkarinen.