Pientä valoa Keski-Suomen suhdannenäkymissä

Suhdannetilanne Keski-Suomessa on viimeaikaisesta kohentumisesta huolimatta edelleen vaikea, ilmenee tuoreimmasta EK:n suhdannebarometrista. Tuotanto- ja myyntimäärät olivat vuoden 2020 lopulla laskussa ja lasku lieventynee kuluvan vuoden alussa. Kysyntä oli vaimeaa noin puolella yrityksistä. Suhdannenäkymät kirkastuivat tammikuussa.

Keski-Suomen yritysten suhdannearviot paranivat vuoden 2020 lopulla, mutta suhdannekuva pysyi yhä harmaana. Tämänhetkistä suhdannetilannetta kuvaava saldoluku oli 2021 tammikuussa -28, kun saldoluku oli viime lokakuussa tehdyssä tiedustelussa -37.

”Vaikka saldoluvuissa pientä valoa on näkyvissä, on tilanne edelleen vaimea, mistä kertoo myös se, että suhdanneodotukset ovat hieman koko maan keskiarvoa heikommat”, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen sanoo.

Vaikka suhdannenäkymät ovat kirkastuneet voimistuneesta koronaepidemiasta huolimatta, ovat odotukset ovat yhä kokonaisuudessaan miinusmerkkiset. Suhdannenäkymien uusin saldoluku oli -14 (lokakuussa -36). Tammikuussa suhdanteiden ennakoi olevan hiipumassa 27 % yrityksistä ja 13 % odotti paranemista. Ennallaan suhdanteet pysynevät 60 %:lla. Keski-Suomen yritysten suhdanneodotukset ovat hieman koko maan keskiarvoa heikommat.

Muun muassa paperiteollisuudelle vaativia erikoistuotteita valmistava tilauskonepaja MekaFluid Oy on pärjännyt toimitusjohtaja Vesa Tikkasen mukaan hyvin.

”Ensin koronan takia hieman arvelutti, mitenhän tässä käy. Suurempaa notkahdusta ei kuitenkaan tullut. Teemme paljon töitä paperiteollisuudelle, ja kun siellä toiminta on jatkunut vähintäänkin tyydyttävästi, on se näkynyt myös meillä siten, ettei suurempia ongelmia ole ollut. Pientä komponenttisaatavuusongelmaa ainoastaan ajoittain. Myös uusia asiakkuuskontakteja on saatu luotua koronasta huolimatta. Yleisesti näkymät ja tilauskanta seuraavalle puolelle vuodelle ovat hyvät”, Tikkanen kertoo.

Suhdannebarometrin mukaan tuotanto- ja myyntimäärät yrityksissä supistuivat lievästi loka-joulukuussa. Tuotantomäärien ennakoidaan laskevan kausivaihtelu huomioon ottaen hieman lähikuukausinakin. Henkilökunnan määrä pieneni vuoden 2020 viimeisinä kuukausina. Lähikuukausina työvoima pienentynee aavistuksen verran, kun otetaan huomioon normaali kausivaihtelu.

Heikko kysyntä oli tammikuussa yleisin kapeikkotekijä 47 %:n osuudella (lokakuussa 51 %). Ammattitaitoisesta työvoimasta oli pulaa 11 %:lla alueen yrityksistä (lokakuussa 14 %). Kannattavuus jäi loka-joulukuussa keskimäärin vuoden takaista heikommaksi, eikä kannattavuuden odoteta nousevan lähikuukausinakaan. Tuotantokustannukset ovat noususuunnassa.

Rakennusalalla toimivan rakennuttamis-, valvonta- ja puhtaudenhallintapalveluita tarjoavan Brado Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Hokkasen mukaan Suomessa vallitseva epävarmuus heijastuu väistämättä myös rakennusalaan, ja näkymät ovat varovaisemmat.

”Vaikka korona on luonut varovaisuutta näkymiin meilläkin, olemme luottavaisin mielin, ettei suurempaa kielteistä vaikutusta liikevaihtoon ole, sillä hankkeita on käynnissä ja on lähtenyt liikkeelle”, Hokkanen sanoo.

Yrityksen isoimpia asiakkuuksia ovat Jyväskylän kaupungin yli 22 miljoonan euron Kortepohjan päiväkoti-kouluhanke ja Karstulan 14 miljoonan euron yhtenäiskouluhanke. Viimeisen viiden vuoden aikana yritys on kasvanut yhden hengen toimistosta 20 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Strategiana on edelleen tehdä kasvua koronasta huolimatta.

”Viime vuoden koronatilanteesta selvisimme hyvin eikä henkilökuntaa tarvinnut lomauttaa. Olemme pieni ja ketterä toimija, joten tilanteeseen on ollut helppo sopeutua. Tavoitteena on tehdä kasvua kannattavasti, ihmisten hyvinvointi edellä. Haluamme, että henkilökunta viihtyy ja voi hyvin”, Hokkanen täsmentää.

Suomessa 13 McDonald’s -ravintolaa 8 eri paikkakunnalla omistavan Ari Taivalsaari Oy:n kolme kaupunkien keskustoissa sijaitsevaa ravintolaa ovat kärsineet koronatilanteesta, mutta autokaistaravintoloilla on mennyt hyvin. Yritys investoi koronasta huolimatta Jyväskeskuksen ravintolaan ja digitaalisiin palveluihin. Lisäksi yhtiöllä on käynnissä liikepaikkaneuvotteluja kolmannen McDonald’s-ravintolan avaamisesta Jyväskylään.

”Jyväskeskuksen McDonald’sin osalta teimme juuri päätöksen jatkaa vuokrasopimusta. Huhtikuussa aloitetaan uudistus, jossa ravintolaa mm. laajennetaan entisestään aulan puolelle. Kaikesta huolimatta uskomme keskustan elinvoimaisuuteen”, yrittäjä Ari Taivalsaari kertoo.

Tänä vuonna McDonald’s-ravintoloissa otetaan käyttöön uusi mobiiliapplikaatio, jonka avulla tilaus voidaan tehdä ja maksaa ennakkoon mobiilissa. Tulevaisuudessa ruokien tilaus ja nouto nopeutuvat entisestään, kun noutotilanteessa on mahdollista ajaa suoraan erikseen varattuun parkkiruutuun, jolloin maksettu tilaus tuodaan suoraan autoon.