Pk-yritys: Voit saada tukea aineettoman omaisuutesi hyödyntämiseen

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on nyt mahdollisuus saada taloudellista tukea aineettoman omaisuuden hyödyntämiseen ja sen hallinnan kehittämiseen. Tuen myöntää Euroopan unionin teollisoikeusvirasto EUIPO. Tukea voi saada tavaramerkki- ja mallioikeushakemuksiin sekä teollis- ja tekijänoikeuksien IPR-esianalyysipalveluun (IP Scan).
  • Tavaramerkki- ja mallioikeushakemukset voivat olla Patentti- ja rekisterihallitukselle (PRH) tehtäviä kansallisia hakemuksia tai EUIPOlle tehtäviä EU-tavaramerkki- ja mallioikeushakemuksia. Kansalliset tavaramerkit ja mallioikeudet antavat suojaa Suomen alueella ja EU-tavaramerkit ja -mallioikeudet koko EU-alueella.
  • IPR-esianalyysipalvelussa asiantuntijat tarkastelevat yrityksen nykytilaa, tuotteita ja palveluja sekä kehittämistavoitteita ja kartoittavat yrityksen IPR-tilanteen. Palvelu auttaa päättämään, miten yrityksen aineettoman omaisuuden hallintaa voi kehittää.

Lue lisää uudesta IPR-esianalyysipalvelusta verkkosivuiltamme.

Jälkikäteen maksettavan korvauksen suuruus on 50 prosenttia hakemusten perusmaksuista ja 75 prosenttia IPR-esianalyysipalvelun hinnasta. Tukea voi saada enintään 1500 euroa yritystä kohti.

Miten ja milloin tukea haetaan?

Hakujaksoja on vuoden 2021 aikana viisi. Seuraava hakujakso alkaa 1.7.2021.
Katso kaikkien hakujaksojen tarkat ajankohdat.

Voit hakea ja saada tukea sekä hakemusmaksuihin että IPR-analyysipalveluun kerran kumpaankin. Huomaa, että tuen maksimimäärä 1500 euroa sisältää sekä hakemusmaksuista että IPR-esianalyysipalvelusta maksettavan korvauksen.

Ennen hakemuksen tekemistä käy läpi hakijan tarkistuslista.

Jos haluat saada tukea, toimi näin:
1. Tee ensin tukihakemus EUIPOn sähköisessä palvelussa. Odota hyväksyvää tukipäätöstä.
2a. Jos haet tukea tavaramerkki- ja mallioikeushakemuksiin: Tee hakemukset 30 päivän kuluessa siitä, kun saat EUIPOlta hyväksyvän tukipäätöksen.
2b. Jos haet tukea IPR-esianalyysipalveluun: Lue palvelun kuvaus ja tarkemmat ohjeet.
3. Hae korvausta EUIPOlta viimeistään 31.12.2021.

Lue tarkemmat toimintaohjeet EUIPOn sivuilta.

Vastauksia kysymyksiin löydät myös usein kysytyt kysymykset –osiosta.

Tarvitsetko lisätietoa tai apua hakemuksessa? Kysy lisää neuvontapalvelustamme

Lisätietoja:

Kimmo Helke
Teollisoikeusasiamies
Patenttiasiamies/Patent Attorney

Kespat Oy

IPR-esianalyysipalvelu (IP Scan) - Patenttitoimisto Kespat

Kauppakamarin jäsenyys kannattaa!

Kauppakamarin jäsenenä saat maksutonta neuvontaa yrityksesi kysymyksissä, esimerkiksi laki-, vero-, talous-, työsuhde- ja GDPR-asioissa.