Saunasta vientivaltti kansainvälisille markkinoille – kasvua hakeva saunaverkosto etsii lisää jäsenyrityksiä

Sauna muodostaa ainutlaatuisen osan suomalaista kulttuuria, ja se kiinnostaa entistä enemmän myös ulkomailla. Maailman parhaan suomalaisen saunakokemuksen luomisessa ja viennin edistämisessä Sauna from Finland -verkosto on vailla vertaa. Saunan ympärillä toimiva verkosto etsiikin parhaillaan lisää yrityksiä mukaan toimintaansa.

Kuva: Sauna from Finland

”Koska sauna-alalla on hyvä kansainvälinen imu nyt, etsimme verkostoomme lisää kansainvälistä kasvua hakevia yrityksiä eri toimialoilta. Toivomme mukaan erityisesti keskisuomalaisia yrityksiä, sillä täällä on paljon potentiaalia. Verkostossamme on mukana jo lähes 200 jäsenyritystä, joten synergiaetuja löytyy taatusti”, Sauna from Finland -verkoston Head of International Marketing Satu Freyberg sanoo.

Sauna from Finlandin kansainvälistymisryhmä tähtää kansainvälisille hyvinvointimarkkinoille erityisesti Saksassa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Verkoston ideana on mennä markkinoille yhteistyössä laajana rintamana.

”Tavoitteenamme on lisätä suomalaisyritysten näkyvyyttä maailmalla, löytää uusia asiakkaita ja tarjota verkostoitumis- ja yhteistyömahdollisuuksia. Jo pienikin yritys pääsee verkoston kautta mukaan isompiin mahdollisuuksiin, kun esittelemme yrityksen tuotteita vaikkapa kansainvälisillä alan messuilla”, Freyberg kertoo.

Lämpöisenä sihisevä suomalainen sauna on tunnetusti hyvän olon ja rauhoittumisen lähde, jollaista ei muualla ole. Siksi sauna vastaa erinomaisesti nykyajan hyvinvointitalouden buumiin. Vuonna 2017 hyvinvointitalouden koon arvioitiin olevan jopa 4,2 biljoonaa dollaria maailmanlaajuisesti. Alan tulevaisuus näyttääkin lupaavalta, sillä terveys- ja hyvinvointi-innostus ei ole ainakaan laantumaan päin.

Kuva: Sauna from Finland

Kuva: Hanna Söderström/Sauna from Finland

Freyberg uskoo, että mahdollisuuksia saunan hyödyntämiseen on loputtomasti. Vain mielikuvitus on rajana kiinnostavien saunatuotteiden ja -palveluiden luomisessa.

”Saunaelämys on kokonaisvaltainen paketti: mitä siihen kuuluu ennen saunaa, saunassa ja saunan jälkeen. Niinpä sauna-ala kannattaa nähdä laajasti mukaan lukien erilaiset tekstiilit, ihonhoitotuotteet, tunnelmaa luovat tekijät, elintarvikkeet, matkailuyritysten palvelut, mittaamis- ja suunnitteluosaaminen, energiasäästöratkaisut sekä veden ja tilojen puhdistamiseen liittyvät toteutukset. Sauna on aarreaitta kaikenlaisille innovaatioille”, Freyberg kuvailee.

Vaikka yritys ei tekisikään vientiä, verkostossa kehitetään yritysten toimintaedellytyksiä myös paikallisesti. Esimerkiksi Keski-Suomeen suuntaavat turistit ovat tärkeä markkinoinnin kohde suomalaisten kuluttajien rinnalla.

”Muun muassa hotelleille sekä kotimaassa että ulkomailla on tulossa käyttöön eri teemojen mukaan varusteltuja saunabokseja, joihin on koottu suomalaisten yritysten tuotteita. Samantyyppisiä toteutuksia lanseerataan varmasti jatkossakin”, Freyberg uskoo ja kannustaa yrityksiä ottamaan rohkeasti yhteyttä.

”Nyt on hirmu hyvä tilaisuus lähteä mukaan verkostoon, jos yrityksen toiminta liittyy vähänkään sauna-alaan. Uusia liiketoimintamahdollisuuksia löytyy varmasti hyvinkin pian, kun rohkenee katsoa suomalaista saunaa ja sen ympärillä vallitsevaa kulttuuria vähän perinteistä laajemmin.”

Lisätietoja Sauna from Finlandin toiminnasta antaa:
Satu Freyberg, Head of International Marketing
0400 966112
satu@saunafromfinland.fi