Keskisuomalaiset valmistus- ja tuotantoalan sekä liikenteen alan yritykset tuovat yhdessä esille alan monipuolisia uramahdollisuuksia 7.-11.11.2022 järjestettävällä TekijäKS-viikolla

--

Millaisia ovat nykyajan työmahdollisuudet valmistus- ja tuotantoalalla sekä kuljetusalalla? Miten teollisuus- ja kuljetustyö on kehittynyt vuosien varrella? Kuinka paljon Keski-Suomesta on teollisuuden- ja liikenteenalan yrityksiä? Miten niihin voisi työllistyä? Olisiko yrityksiin mahdollista päästä kesätöihin? Entä millaista palkkaa aloilla työstä maksetaan? Voiko valmistus- ja kuljetusalan uralla edetä vai onko työ vuosi toisensa jälkeen samanlaista? Keski-Suomen kauppakamarin Valmistus- ja tuotantovaliokunta sekä Liikenne- ja aluerakennevaliokunta keräsivät yhteen alan yrityksiä vastatakseen nuoria ja alanvaihtajia askarruttaviin kysymyksiin.
​​​​​​​

Moni nuorista ei tunne tuotanto- tai kuljetusalan yrityksiä ja mielikuva yrityksissä tehtävistä työtehtävistä voi olla vanhoillinen, ehkä jopa negatiivinenkin.

”Valmistus- ja tuotantoalalla on tarjolla paljon erilaisia työtehtäviä ja tekijöitä tarvitaan. Tästä syystä pyrimme parantamaan maakunnan eri teollisuuden alojen kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta kehittämällä uusia tapoja kertoa alojen työskentely- ja koulutusmahdollisuuksista sekä nostaa valmistavaa ja tuotannollista teollisuutta tietoisuuteen mahdollisena uravaihtoehtona”, kertoo Keski-Suomen kauppakamarin Valmistus- ja tuotantovaliokunnassa toimiva Kytola Instruments Oy:n toimitusjohtaja Sakari Häyrynen.

”Kuljetusala tarjoaa hyvin moninaisia työtehtäviä ja kahta samanlaista päivää ei alalla ole. Automaatio ja teknologia ovat tulleet avustamaan tekijää, mutta eivät korvaa ihmistä. Osaavia tekijöitä tarvitaan nyt ja jatkossa. Haluammekin nostaa tietoisuutta kuljetusalan monipuolisista työmahdollisuuksista”, toteaa Keski-Suomen kauppakamarin Liikenne- ja aluerakennevaliokunnan puheenjohtaja, Kuljetusliike Taipale Oy:n toimitusjohtaja Timo Louhivaara.

Kuljetusliike Taipale Oy:n toimitusjohtaja
Timo Louhivaara​​​​​​​ toimii Liikenne- ja aluerakennevaliokunnan puheenjohtajana
ja on mukana toteuttamassa TekijäKS-teemaviikkoa.

TekijäKS-viikko

Valiokunnat toteuttavat TekijäKS-teemaviikon 7.-11.11.2022. Mukana olevat 16 yritystä tuottavat viikon aikana erilaisia aktiviteetteja omalla alueellaan. Aktiviteetit ovat suunnattu peruskoululaisille, opiskelijoille ja oppilaitoksille, alanvaihtoa harkitseville, työttömille sekä paikkakunnalle muuttoa harkitseville.

”Tulemme TekijäKS-viikolla vierailulle oppilaitoksiin ja tuomme nuorille esille rakentamisen digitalisaatiota ja alan uratarinoita. Opiskelijat pääsevät 3D virtuaalimaailman avulla retkelle Olympiastadionin työmaalle”, kertoo kauppakamarin Valmistus- ja tuotantovaliokunnan puheenjohtaja, Skanska Talonrakennus Oy:n tulosyksikön johtaja Noora Sokero.

LH Lift Oy:n toimitusjohtaja Kari Piltonen jatkaa: ”Me järjestämme LH Liftissä Sydän-Laukaan yläasteen 9. luokkalaisille yritysvierailuja tai sitten menemme koululle esittelemään teknologiateollisuuden yritystä ja työtehtäviä. Menemme ennen TekijäKS-viikkoa mukaan myös Laukaan Pullakahvit ja porinaa työllistymisestä -tapahtumaan.”

Metsänhoitojohtaja Heikki Savolainen Metsähallitus ja Metsätalous Oy:stä huikkaa perään: ”Me esittelemme TekijäKS-viikolla Palokan yläkoululla viidelle eri 9. luokalle jokaiselle kolme eri teollisen alan yritystä yritysten omien esittelyvideoiden kautta. Videoiden jälkeen käymme oppilaiden kanssa keskustelua videoiden sisällöistä ja vastailemme heidän mieleensä nousseisiin työelämään tai työpaikkoihin liittyviin kysymyksiin.”

HT Laserin markkinointijohtaja Nea Kontoniemi toimii aktiivisesti Valmistus- ja tuotantovaliokunnassa.

Keuruulla kolme yritystä ovat lyöneet voimat yhteen, kun Otavan Kirjapaino, HT Laser ja Elekmerk toteuttavat yhteistyössä avoimien ovien tapahtumaa sekä oppilaitosyhteistyötä Keuruun lukion ja Haapamäen yläkoulun kanssa. ”On meistä yrityksistä kiinni, että tuomme esille, millaista nykyaikainen teollinen tuotanto ja sen tarjoamat uramahdollisuudet seutukunnalla ovat”, kertoo HT Laserin markkinointijohtaja Nea Kontoniemi TekijäKS-viikon aktiviteetteja suunniteltaessa.​​​​​​​

Jyväskylän Aluetaksi, Jytaksi, puolestaan toteuttaa TekijäKS-viikon torstaina Gradialla Viitaniemessä esittelytapahtuman logistiikka-alan opiskelijoille: ”Tuomme paikalle Jytaksin taksiautoja sekä autoilijoita saapuu esittelemään kalustoa ja kertomaan taksinkuljettajan työstä”, avaa tapahtumaa Jyväskylän Aluetaksin toimitusjohtaja Petri Palviainen.

Yhteistyötä TE-palveluiden ja opinto-ohjaajien kanssa

Keski-Suomen kauppakamarin valiokuntien kanssa yhteistyötä TekijäKS-viikolla on tekemässä myös TE-palvelut. He osallistuvat viikkoon eritoten tuottamalla TekijäKS-viikon yrityksistä neljä TE-live-lähetystä ja Info-lähetyksen alasta. Lähetykset käsittelevät näiden keskisuomalaisten yritysten erilaisia tuotannon työpaikkoja. Lähetykset julkaistaan osoitteessa te-live.fi. Lähetyksissä esillä ovat teollisuuden ja liikenteen alan avoimet työpaikat ja ajankohtaiset kysymykset. Millaista osaamista työmarkkinoilla kaivataan tulevaisuudessa? Millaisia työelämätaitoja ja osaamista kannattaa nyt hankkia, jotta olisi kiinnostava työnantajien silmissä?
​​​​​​​
TekijäKS-viikolla tuotettua materiaalia jaetaan alueen opinto-ohjaajien käyttöön Keski-Suomen opinto-ohjaajat ry:n avulla. ”Todella hienoa, kun oppilaat pääsevät tutustumaan yritysten tuotantotiloihin ja yritykset jalkautuvat livenä oppilaitoksiin kertomaan aloista ja uramahdollisuuksista. Hyödynnämme myös mielellämme kaikkea materiaalia mitä TekijäKS-viikon aikana yritykset tuottavat”, kiittää yrityksiä etukäteen jo yhdistyksen puheenjohtaja
Jenni Pelkonen.

​​​​​​​