Tilintarkastajien valvonta siirtyy vuodenvaihteessa PRH:een

​Uusi tilintarkastuslaki (1141/2015) astuu voimaan 1.1.2016. Nykyisen TILA:n, kauppakamarien tilintarkastusvaliokuntien, VALA:n ja JHTT-lautakuntien tehtävät lakkaavat. Tilintarkastajien hyväksyminen, rekisteröinti- ja valvontatehtävät sekä muut uuden tilintarkastuslain mukaiset tehtävät keskitetään Patentti- ja rekisterihallituksen tilintarkastusvalvontayksikköön.

Keski-Suomen kauppakamarin Tilintarkastusvaliokunta lakkaa 1.1.2016 alkaen. Aiemmin Keskuskauppakamarin järjestämät tilintarkastajatutkinnot ja laadunvalvonta siirtyvät kokonaisuudessaan PRH:n alle.

Tilintarkastajien ja tilintarkastusyhteisöjen on rekisteröidyttävä PRH:een 31.3.2016 mennessä. Ellei tilintarkastaja tai tilintarkastusyhteisö rekisteröidy määräajan mennessä tilintarkastusvalvonnalle, hyväksyminen lakkaa. Tilintarkastaja, jonka hyväksyminen on lakannut tällä perusteella, voi hakea hyväksymisen palauttamista. Rekisteröitymislomake ja -ohje tulevat PRH:n nettisivuille tammikuun alussa.

Lähde: Tilintarkastuslautakunnan tiedote 4/2015