Ulkomaankaupan asiakirjat tukevat yritysten vientiä – Keski-Suomen kauppakamarissa asiakirjoja myönnettiin lähes päivittäin vuonna 2018

Kauppakamarit auttavat yrityksiä monin tavoin kansainvälisen kaupan sopimusten ja dokumenttien kanssa. Myös Keski-Suomen kauppakamari vahvistaa ja myöntää paikallisille yrityksille erilaisia ulkomaankauppaan liittyviä asiakirjoja lähes päivittäin.

Kuva: Pixabay

Vuonna 2018 Keski-Suomen kauppakamari vahvisti kaikkiaan 1 685 ulkomaankaupan asiakirjaa, kun vuonna 2017 vahvistuksia tehtiin 1 811 kappaletta. Määrä siis kutistui noin 7 prosenttia vuonna 2018 verrattuna edelliseen vuoteen.

Keski-Suomessa vientiasiakirjojen vahvistuspalvelua käyttää säännöllisesti reilut 50 yritystä. Eniten asiakirjoja vahvistetaan Kiinaan, Venäjälle, Turkkiin sekä Lähi-idän maihin myytäville tuotteille.

Ulkomaankaupan asiakirjoista valtaosa on Euroopan unionin alkuperätodistuksia. Vuonna 2018 alkuperätodistuksia myönnettiin Keski-Suomen kauppakamarissa 1 279 kappaletta, kun vuonna 2017 luku oli 1 331. Laskua on nähtävissä siis myös alkuperätodistusten määrässä.

Vaikka Keski-Suomessa asiakirjojen määrä on laskenut, valtakunnallisesti alkuperätodistuksia myönnettiin reilut 72 300 kappaletta vuonna 2018, mikä on noin 3 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Talouden suhdanteet vaikuttavat siis vuosittain ulkomaankaupan asiakirjojen kokonaismäärään.

Suomen kauppakamarien alkuperämenettely hyväksyttiin toukokuussa 2018 osaksi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n Certificate of Origins Accreditation Chain -järjestelmää. Verkostoon kuuluu kaikkiaan 23 maata ja 559 kauppakamaria ympäri maailman: Suomi, Australia, Belgia, Brasilia, Bulgaria, Kiina, Tanska, Ranska, Iran, Italia, Alankomaat, Norja, Puola, Portugali, Slovakia, Slovenia, Singapore, Etelä-Korea, Ruotsi, Arabiemiraatit, Iso-Britannia, USA ja Malta.

Järjestelmä antaa myönnetylle alkuperätodistukselle uskottavuutta. Se varmistaa yhteiset myöntämisstandardit, joilla taataan alkuperätodistusten korkea laatu ja oikeellisuus maailmanlaajuisesti.

Sähköisesti myönnettyihin alkuperätodistuksiin tulee erillinen Accredited Chamber -leima. Lisäksi todistukset raportoidaan ICC:n Verification-nettisivulle, josta vientimaiden viranomaiset voivat tarkastaa, että alkuperäto­dis­tus on aito ja se on hyväksyttävästi annettu Suomessa. Järjestelmä helpottaa todistusten käyttöä sekä vähentää mahdollisia väärinkäytöksiä.

Kauppakamarit vahvistavat kansainvälisen kaupan sopimuksia, tekevät kaupankäynnin dokumentteja sekä myöntävät ulkomaankaupan asiakirjoja, kuten Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia, ATA carnet-tulliasiakirjoja, kauppalaskujen vahvistuksia ja Force Majeure -erityistodistuksia. Kauppakamarin jäsenenä yritys saa ATA carnet -tulliasiakirjasta 50 prosentin alennuksen.

Tutustu lisää ulkomaankaupan asiakirjoihin ja e-Vientiasiakirjat-järjestelmään.