Väylävirasto ei aio alentaa nopeusrajoituksia

Väylävirasto pyysi kesäkuussa lausuntoja maanteiden nopeuksiin suunniteltuihin muutoksiin. Esityksessä nopeutta olisi laskettu 100 km tuntinopeudesta 80 km tuntinopeuteen noin 1 800 kilometrin matkalla kohteissa, joissa kohtaamisonnettomuuden riski on kohonnut tai tieolosuhteet puoltaisivat nopeuden alentamista. Muutokset olisivat tulleet voimaan osana päivitetyn nopeusrajoitusohjeen käyttöönottoa. Keski-Suomen kauppakamari otti kesällä kantaa sen puolesta, että nopeusrajoituksia ei tule alentaa vaan sen sijaan tulee pyrkiä teiden kunnon parantamiseen.

Suunnitelmasta käytiin keskustelua sidosryhmätilaisuuksissa. Lisäksi suunnitelma oli kesällä lausuntokierroksella, jolla lausuntoja saatiin 144 kappaletta. Aiheesta käytiin myös laajaa kansalaiskeskustelua eri medioissa. Laajan palautteen keskeinen viesti oli, että liikenneturvallisuustavoitteet tulee saavuttaa muilla keinoin, kuin nopeusrajoituksia alentamalla.

Väylävirasto on päättänyt, ettei se anna uutta nopeusrajoitusohjetta.

Keskustelu ja palaute on huomioitu

”Valmisteluvaiheessa syntynyt tieto ja lausuntopalautteet ovat meille arvokkaita. Kiitänkin kaikkia lausunnonantajia ja keskusteluun osallistuneita. Tavoitteenamme on, että Suomen maanteille asetetut nopeusrajoitukset ovat tienkäyttäjille perusteltuja ja hyväksyttäviä, jotta niitä myös noudatetaan”, sanoo toimialajohtaja Virpi Anttila.

Lue lisää: Keski-Suomen kauppakamarilta tyrmäys Väyläviraston nopeusrajoitusohjeen päivittämisesitykselle – ”nopeusrajoituksia ei tule alentaa teiden parantamisen välttämiseksi”