Venäjän hyökkäyssota varjostaa keskisuomalaisyritysten näkymiä

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Matias Ulfves

Keski-Suomen yritysten suhdannetilanne oli huhtikuussa 2022 keskimäärin normaalilukemissa, ilmenee tuoreimmasta EK:n suhdannebarometrista. Tuotantomäärät lisääntyivät. Ammattityövoimapula on yleistynyt, ja materiaalien saatavuudessa on edelleen vaikeuksia. Venäjän hyökkäyssota synkensi suhdannenäkymiä selvästi, saldoluku -23.

Keski-Suomen yritysten suhdannetilannearviot olivat huhtikuussa 2022 keskimäärin normaaleja, saldoluku 0. Arviot ovat kuitenkin vaimentuneet, sillä tammikuussa tehdyssä tiedustelussa suhdannetilannetta kuvaava saldoluku oli 6.

Lähikuukausien kehitystä mittaavat suhdannenäkymät ovat heikentyneet nopeasti, saldoluku -23 (tammikuussa 1). Suhdanteiden paranemista ennakoi huhtikuussa 6 prosenttia vastaajista ja 29 prosenttia yrityksistä arvioi suhdanteiden olevan laskussa. Keski-Suomen yritysten suhdannearviot ovat lähellä koko maan keskiarvoa.

”Venäjän hyökkäyssota ja siitä johtuva epävarmuus heikentää keskisuomalaisyritysten näkymiä, jotka vielä tammikuussa olivat myönteisiä. Konttipula, materiaalin saatavuusvaikeudet sekä materiaalien ja polttoaineiden hintojen nousu vääjäämättä vaikuttavat yritysten toimintaan”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Tuotanto- ja myyntimäärät lisääntyivät hieman ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja tuotannon arvioidaan kohoavan melko yleisesti lähikuukausien kuluessakin. Henkilökunnan määrän arvioidaan kasvaneen hivenen tammi-maaliskuun aikana. Henkilöstön odotetaan lisääntyvän hieman lähikuukausien aikana.

Ammattityövoiman puute oli huhtikuussa yleisin kasvun este 44 prosentin osuudella. Materiaalien saatavuus oli ongelmana 31 prosentilla vastaajista ja kysynnän vaimeudesta raportoi 24 prosenttia yrityksistä. Kannattavuus kohentui edelleen hieman vuodentakaiseen verrattuna.

Ahosen Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Joona Ahosen mukaan yleinen maailmantilanne sekä kustannusten ja polttoaineiden hintojen nousu vaikuttavat rakennusalan toimintaan. Ahosen mukaan tunnelma alalla on odottava.

”Tilanne ei ole purkualalla niin hankala kuin muussa rakennusteollisuudessa, mutta joitakin purkuhankkeita on lykkääntynyt. Myös purku-urakoiden jälkeen tapahtuvan rakentamisen aloituksia on pistetty jäihin. Jos hankkeet eivät lähde käyntiin, se vaikuttaa lähitulevaisuudessa rakentamiseen isossa kuvassa. Julkisella puolella kysyntä on pysynyt ennallaan”, Ahonen kertoo.

Ahosen Palvelut on laukaalainen purku-urakointiin erikoistunut yritys. Se tekee urakoita koko Suomen alueella ja yritys työllistää noin 50 henkilöä.

Premeka Oy:n toimitusjohtajan Juha Keto-Tokoin mukaan kysyntätilanne valmistavassa teollisuudessa on hyvä, vaikkakin materiaalien saatavuus ja hintojen ennakoitavuus ovat olleet iso ongelma jo pitkään.

”Kysyntää on tällä hetkellä todella hyvin ja hommia on niin paljon kuin vain ehtii tekemään. Lyhyellä aikavälillä eli kesän yli syksyyn voi varmuudella sanoa, että yrityksemme osalta tilauskanta on ennätyksellisen korkealla, ja sama tilanne on yleisesti alalla. Syksyn jälkeen alkaa olla enemmän epävarmuustekijöitä, miten jatkuu, mutta asiakkaiden suunnalta kuulostaa siltä, että syksyllekin kauppa on käynyt hyvin”, sanoo Premeka Oy:n toimitusjohtaja Juha Keto-Tokoi.

Kapasiteetin puutteen lisäksi Premekan toimintaa on haastanut krooninen pula työntekijöistä. Keto-Tokoin mukaan koneistajista on pulaa niin Keski-Suomessa kuin koko Suomessa.

”Valmiita tekijöitä alalla ei ole. Olemme saaneet uusia työntekijöitä, kun olemme ottaneet harjoittelijoita ja vastavalmistuneita suoraan koulutettavaksi”, Keto-Tokoi kertoo.

Kapasiteetin kasvattamiseksi yritys teki pikaisen päätöksen nopeuttaa investointipäätöstään rakentaa robottisolu sorvaukseen. Investoinnin arvo on kokonaisuutena yli 400 000 euroa.

”Kahden viikon päästä tulee uusi sorvi, joka helpottaa kapasiteettiongelmaa. Olemme panostamassa hyvin voimakkaasti kansainvälistymiseen omien tuotteidemme kautta, mihin investointi tuo lisäkapasiteettia”, Keto-Tokoi täsmentää.

Premeka Oy on tarkkuusmekaanisten tuotteiden kehittämiseen ja valmistamiseen erikoistunut sopimusvalmistaja. Sen päätuotteita ovat innovatiiviset putkentaivutustyökalut, jotka sujuvoittavat putkistoasennuksien tekemistä. Yritys työllistää 11 henkilöä.

Hotelli Alban toimitusjohtaja Katri Paakkari kertoo, että matkailualan tilanne on paranemassa kesää kohden alkuvuoden koronarajoitusten jälkeen.

”Tällä hetkellä kesän ja syksyn varaustilanne näyttää viime vuoteen verrattuna huomattavasti paremmalta: kesäviikonlopuille alkaa olemaan paljon varauksia. Tapahtumia jälleen järjestetään ja sekä yksityiset kuluttajat että yritysasiakkaat ovat lähteneet liikkeelle”, Paakkari kuvailee.

Paakkari arvioi, että Venäjän hyökkäyssodalla voi olla vaikutusta kansainvälisiin matkailijoihin.

”Epäilen, että kansainvälisten matkailijoiden osalta on jonkin verran epävarmuutta matkustaa Suomeen Venäjän läheisyyden vuoksi”, Paakkari sanoo.

Hotelli Albassa on sitoutunut henkilöstö, mutta työvoimapula näkyy sesonkiaikana.

”Haastetta lisää se, että kuluttajien aikajänne varaamisissa on lyhentynyt entisestään, jolloin joudutaan reagoimaan nopeasti. Sesonkityöntekijöitä ei ole saatavilla, henkilöstö pitää hyvin pitkälle kouluttaa itse.”

EK:n suhdannebarometri

​​​​​​​Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tiedustelu koskee Suomessa tapahtuvaa toimintaa.