Vetoomus: Vaativia kirurgisia leikkauksia ja syöpähoitoja ei saa siirtää pois Keski-Suomesta

Kuvituskuva: Pexels

Keski-Suomen kauppakamari on lähettänyt ministeri Kiurulle vetoomuksen, jossa vedotaan vahvasti, ettei vaativia kirurgisia leikkauksia ja syöpähoitoja siirretä pois Keski-Suomesta.

Viime aikoina esillä on ollut terveydenhuollon keskittämisasetus, jonka nojalla muun muassa haima- ja mahasyöpiin, maksakasvaimiin ja tulehduksellisiin suolistosairauksiin liittyvä kirurgia keskitettäisiin kokonaan yliopistosairaaloihin. Asetuksen myötä Jyväskylä on menettämässä muun muassa haiman ja maksan syöpäkirurgian Kuopioon.

Edellä mainittuja asioita ei pidä siirtää pois Jyväskylästä. Syöpäkirurgian osalta toimenpidemäärät ovat erva-alueen suurimmat, ja tutkimustoiminta on laajaa. Usealla mittarilla Keski-Suomen keskussairaala on KYS:ia suurempi yksikkö. KSKS on maamme suurin keskussairaala.

Keski-Suomeen on tehty tulevaisuuden kannalta perusteltu suuri sairaalainvestointi. Olisi täysin absurdia, jollei sairaalaa pystytä hyödyntämään täysimääräisesti.

Jos vaativat leikkaukset Keski-Suomen keskussairaalassa lopetetaan, vuosikymmenten kehittämistyö ja laaja osaaminen valuvat hukkaan. Koska asiakkaalla on valinnanvapaus, osa valitsee joka tapauksessa Tampereen Kuopion sijasta, sillä se on keskisuomalaiselle luontaisempi asiointisuunta.

Keski-Suomi on elinvoimainen ja vahva alue, joka tarvitsee ja ansaitsee tällaista toimintaa. Monipuolisilla terveydenhuollon toiminnoilla on seutukunnan elinvoimaisuudelle iso merkitys.

Elinkeinopolitiikan, elinvoiman, yhteistyön ja saavutettavuuden näkökulmasta Pirkanmaa on luontevampi yhteistyön suunta. Erva ja sote eivät saa synnyttää valtiovallan määräämänä epäluonnollista kanssakäymistä Kuopion kanssa, sillä sellaista ei muillakaan sektoreilla ole.

Syöpähoidoissa ja leikkauksissa on kyse muustakin kuin varsinaisesta leikkauksesta. Jos syöpähoidot ja leikkaukset siirretään, läheiset eivät voi olla potilaan tukena pitkän matkan päästä.

Vaativia kirurgisia leikkauksia ja syöpähoitoja ei saa siirtää pois Keski-Suomesta.

Antti Määttä

puheenjohtaja