Vienti Kazakstaniin helpottuu ATA carnet -järjestelmän ansiosta

Kazakstan on ilmoittanut liittyvänsä ATA carnet -järjestelmään 1.4.2017. ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, jonka avulla tavaroita voidaan viedä tulli- ja verovapaasti ATA-sopimukseen liittyneisiin maihin. Kazakstanin liittyminen ATA-järjestelmään helpottaa merkittävästi kazakstanilaisten ja suomalaisten yritysten välistä kaupallista toimintaa.

Yritykset voivat 1.4.2017 lähtien viedä näyttelytavaroita, ammatinharjoittamisvälineitä ja kaupallisia tavaranäytteitä Kazakstaniin kyseistä tulliasiakirjaa käyttäen.

“Kazakstanin päätös liittyä järjestelmään ja sujuvoittaa tavaroiden liikkumista rajoillaan on erinomainen uutinen suomalaisille vientiyrityksille”, toteaa kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori Keskus­kauppakamarista.

Käyttämällä ATA carnet -tulliasiakirjaa yritykset säästävät rahaa ja aikaa. Se soveltuu hyvin muun muassa työkalujen, kuvauskalustojen, soittimien, koneiden, taideteosten ja lääketieteellisten laitteiden väliaikaiseen vientiin. Tulliasiakirja on voimassa korkeintaan vuoden.

Astana EXPO 2017 -maailmannäyttely

Kazakstan on pinta-alaltaan maailmaan yhdeksänneksi suurin valtio ja suurin sisämaavaltio. 90 prosenttia Suomen kauppavaihdosta Keski-Aasian maiden kanssa toteutuu Kazakstanin kanssa. Vuonna 2016 Suomen tavaravienti Kazakstaniin oli noin 115 miljoonaa euroa ja tuonti noin 137 miljoonaa euroa. Alijäämä selittyy kaupan painottumisella öljy- ja kaasutuotteisiin.

Suomi osallistuu 10.6.–10.9.2017 Kazakstanin pääkaupungissa järjestettävään Astana EXPO 2017-maailman­näyttelyyn. Näyttely esittelee tulevaisuuden energiavaihtoehtoja. ATA carnet -tulliasiakirjan käyttöönotto aloitetaan sopivasti ennen Astana EXPO 2017 avajaisia.

Anne Hatanpää, Keskuskauppakamari

Lisätietoa saat atacarnet.fi-sivustolta tai ottamalla yhteyttä Pirjo Melasalmeen, pirjo.melasalmi@kauppakamari.fi p. 010 322 2380