Viidenneksellä keskisuomalaisista yrityksistä maksuvaikeuksia koronan takia

Koronakriisin takia ylimääräistä rahoitusta on tarvinnut 45 prosenttia keskisuomalaisista kauppakamarikyselyyn vastanneista yrityksistä. Heistä seitsemällä prosentilla on ollut vaikeuksia rahoituksen saamisessa. Kuvituskuva: Pexels

Kauppakamarikyselyyn vastanneista keskisuomalaisista yrityksistä 45 prosenttia on tarvinnut ylimääräistä rahoitusta koronakriisin takia, ja viidenneksellä on ollut hankaluuksia suoriutua ostoihin tehtävistä laskuista. Rajoitukset ovat iskeneet rajusti etenkin pieniin palvelualan yrityksiin.

Kauppakamareiden kyselystä selviää, että ylimääräisen rahoituksen tarvetta koronakriisin aikana on ollut 45 prosentilla keskisuomalaisista vastaajista. Heistä seitsemällä prosentilla on ollut vaikeuksia rahoituksen saamisessa.

Noin viidenneksellä keskisuomalaisista vastanneista yrityksistä on kertynyt tavallista enemmän erääntynyttä ostovelkaa. Toisin sanoen yrityksellä on ollut hankaluuksia suoriutua ostoihin liittyvistä laskuista.

”Vaikeuksia on etenkin pienissä yrityksissä. Tilanne jakaa yritykset kahtia: toisiin koronatilanne ja rajoitukset eivät juurikaan vaikuta, kun taas toisiin ne ovat iskeneet erittäin rajusti, kuten ravintoloihin, tapahtuma-, palvelu- ja matkailualan sekä vientiasennuspalveluita tarjoaviin yrityksiin, ja tuelle on edelleen huutava tarve”, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen sanoo.

Kyselystä ilmenee, että noin kolmannes keskisuomalaisista vastanneista yrityksistä on joutunut lomauttamaan tai irtisanomaan henkilöstöään koronan vuoksi. Sama määrä arvioi, että henkilökunnan määrä tulee vähenemään seuraavien kahden kuukauden aikana.

Arviot henkilöstön määrän vähentämisestä ovat maltillisia 13 prosentilla. Vastaajista 11 prosenttia arvioi joutuvansa vähentämään henkilöstöä 25-50 prosenttia seuraavan kahden kuukauden aikana. Kolme prosenttia arvioi joutuvansa vähentämään henkilöstön määrää 50-75 prosenttia. Konkurssin riskistä kertoo 15 prosenttia vastaajista.

”Näyttää siltä, ettei suurta konkurssiaaltoa tai massalomautuksia tai -irtisanomisia ole luvassa. On kuitenkin liian aikaista sanoa, sillä kyselyn toteuttamisaikaan ei ollut vielä tiedossa, tuleeko uusia rajoituksia ja jatkuuko sulkutila. Tämä epävarma tilanne ja sulkutilan sekä rajoitusten jatkaminen näkyy vääjäämättä yritysten toiminnassa”, Hiltunen arvioi.

Kauppakamarien kysely tehtiin 16.3.2021. Kyselyyn vastasi 2681 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä. Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10, 1.12 ja 2.2.