Vuoden aktiivisin valiokunta on Elinvoimavaliokunta

Elinvoimavaliokunnan puheenjohtaja Minna Lappalainen.

Juniorikilta valitsee vuosittain kauppakamarin aktiivisimman valiokunnan. Syyskokouksessa 11.12.2023 Vuoden 2023 aktiivisimpana valiokuntana palkittiin Elinvoimavaliokunta. Perusteluna valinnalle oli muun muassa valiokunnan uudelleenbrändäys Keski-Suomen kauppakamarin valiokuntauudistuksen myötä ja valiokunnan uusi, innostunut ote valiokunnan toimintaan. Valiokunta on valinnut teemakseen kansainvälisten osaajien rekrytointihaasteiden helpottamisen.

”Elinvoimavaliokunta haluaa olla näkyvä kannanottaja Keski-Suomen kehitykseen liittyvissä asioissa. Valiokunta on valinnut vuoden 2023 loppuvuoden ja vuoden 2024 teemaksi kansainvälisten osaajien rekrytointihaasteet, joiden helpottamiseksi valiokunta haluaa tehdä konkreettisia tekoja esimerkiksi nostamalla esiin onnistuneita tarinoita”, perustelee Juniorikillan puheenjohtaja Olli Molander valintaa.

Elinvoimavaliokunnan puheenjohtaja Minna Lappalainen kiittelee tunnustuksesta.

”Tunnustus lämmittää luonnollisestikin mieltä ja innostaa meitä Elinvoimavaliokunnan jäseniä entisestään työssämme koko maakunnan kasvun ja kehityksen eteen. Valiokunnallamme on vahva yhteinen tahtotila toimia tavoitteellisesti ja määrätietoisesti elinvoiman kannalta keskeisen kysymyksen, kansainvälisten osaajien saamisen eteen. Lähes kaikkia toimialoja läpileikkaavan haasteen ratkaisussa vertaisoppiminen onnistuneiden rekrytointitarinoiden avulla ja parhaiden käytänteiden esille nostaminen ovat toimintamme ydintä. Jo ensimmäisten rekrytointitarinoiden pohjalta on selvää, että meillä Keski-Suomessa on aivan huikeita kokemusasiantuntijoita, joita kuulemalla ja joiden osaamista jakamalla voidaan tasoittaa monen kansainvälistä rekrytointia harkitsevan organisaation tietä ja rohkaista heitä sen ensimmäisen askeleen ottamisessa”, sanoo Lappalainen.

”Samalla haluamme myös käydä aktiivista vuoropuhelua niin poliittisten päättäjien kuin virkamiehiemme kanssa niistä käytännön haasteista elinvoiman positiivisen kehittymisen kannalta, joihin maakunnassamme on törmätty ja hakea niihin yhdessä rakentavia ratkaisuvaihtoehtoja”, Lappalainen jatkaa.

Valiokunnan missio on ”yhdessä elinvoimaa”. Valiokunnan jäsenistö koostuu muun muassa kehittämisyhtiöiden ja yritysten edustajista ympäri maakuntaa.

Keski-Suomen kauppakamarin valiokunnissa ratkotaan yhdessä maakunnan elinkeinoelämän haasteita ja nostetaan esiin paikallisia kehittämiskohteita. Valiokunnat tarjoavat jäsenilleen myös keskustelufoorumin liiketoiminnan kehittämiseksi ja toimialan haasteiden ratkomiseksi. Juniorikilta koostuu nuorkauppakamarilaisista. Kukin juniorikiltalainen toimii kauppakamarin valiokunnissa juniorijäsenen mandaatilla. Killan tavoitteena on mahdollistaa nuorkauppakamarin jäsenille oppiminen kokeneilta yritysjohtajilta ja samalla tuoda tulevaisuuden tekijöiden näkemykset tämän päivän elinkeinoelämän kehittämiseen.
​​​​​​​