Vuoden vastuulliset keskisuomalaiset työllistäjät on valittu

Vastuullinen työllistäjä -palkinnon saivat keskisuomalaiset Kirpputori Silinteri, Arokarhu Oy / M-Kotiväylä, Mattokymppi, Telkänhoiva Oy ja Päiväkoti Löytöretki. Jyväskylän Paviljongissa järjestetyssä Yrittäjä työllistää -juhlaseminaarissa kuultiin innostavia yritystarinoita Kasvu Open -menestyjiltä Stafix Oy:ltä ja BioGTS Oy:ltä. Kilpailukyvystä ja arvoista kertoi Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen ja talouden näkymistä Suomen pankin pääjohtaja Erkki Liikanen

Yrittäjä työllistää -seminaari on vuosittain yrittäjille järjestettävä seminaari ja Vastuullinen työllistäjä -palkitsemistilaisuus, joka on yksi toimista työllisyyden edistämiseksi. Seminaarin tarkoituksena on nostaa esiin myönteisiä asioita yrittämisestä ja yrityksistä. Seminaarissa palkitaan vastuullisesti työllistäneitä ja työllisyyspalveluiden kehittämiseen osallistuneita yrittäjiä.

Kasvu Open -menestyjät Stafix Oy:n toimitusjohtaja José Ayala ja biokaasulaitoksia valmistavan BioGTS Oy:n toimitusjohtaja Mika Rautiainen kannustivat muita yrittäjiä kokeilemaan ideoitaan. Molemmat yritykset ovat lähteneet liikkeelle ideasta kokeilujen kautta.

”Jotta erotut joukosta, on tehtävä samat asiat eri tavalla kuin muut tai tehdä täysin eri asioita”, kannusti mainosalan mullistaneen muovista valmistetun pinnoille kuin pinnoille tarttuvan mainosmateriaalin keksinyt José Ayala.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen painotti pk-yritysten työllistävää vaikutusta. Suomen yrityksistä pk-yrityksiä on 99 prosenttia, jotka työllistävät 65 prosenttia työssäkäyvistä suomalaisista.

”Parhaat yrittäjyyden olosuhteet Suomeen luodaan ottamalla yritysten menestyminen ykkösteemaksi. Tarvitaan rohkeutta, uudistumiskykyä ja luotettavuutta. Pohjoismaiden kärkeä olevat kilpailukyvyn perusteet, korkea veroaste ja palkkauksen jäykkyys vievät kilpailukykyä”, kertoi Mäkynen.

Mäkysen mielestä päätöksenteko on siirrettävä enenevissä määrin yrityksiin. Suomen Yrittäjät ajaakin vahvasti paikalliseen sopimiseen siirtymistä.

”Päätöksenteko yhteisessä sopimisessa työntekijöiden ja työnantajien kesken on siirrettävä sinne missä kilpailukyky syntyy eli yrityksiin. Kaikki vastaavat järjestelyt kertovat positiivista viestiä esimerkiksi Ruotsissa ja Saksassa, myöskin työnantajapuolelta Suomessa tämä tulee hyvin vahvasti esiin. Tällainen järjestely antaa uusia mahdollisuuksia ja näkyy suomalaisen työn lisääntymisenä. Paikallisen sopimisen onnistuminen edellyttää, että sitä ei tiukenneta turhalla byrokratialla”, kommentoi Mäkynen.

Vaikka talous laahaa Suomessa, nosti Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen myös myönteisiä asioita Suomen tilanteesta.

”Suomen talouden vahvuuksia ovat luotettava oikeusjärjestelmä ja julkinen hallinto, vähäinen korruptio, avoin yhteiskunta, hyvä peruskoulutuksen taso, naisten osallistuminen työmarkkinoille ja innovaatiopotentiaali. Vaikka takana on vaikea perisodi, digitalisaatio antaa uusia mahdollisuuksia. Äänekosken biotuotetehdasinvestointi hyvänä esimerkkinä investointien merkityksellisyydestä on tärkeä koko Suomen taloudelle”, kannusti Liikanen.

Seminaari huipentui vastuullisten työllistäjien julkistamiseen. Vastuullinen työllistäjä 2015 -palkinnon saivat Kirpputori Silinteri, Arokarhu Oy / M-Kotiväylä, Mattokymppi, Telkänhoiva Oy ja Päiväkoti Löytöretki.

”Rekrytointi on aina yrittäjälle iso askel. Aion jatkaa vastuullista työllistämistä jatkossakin. Kiitän kaikkien palkituiden puolesta Töihin!-palvelua”, kiitteli muuramelaisen Päiväkoti Löytöretken yrittäjä Sirkku Vahvaselkä.

”Palkitsemisen kriteerinä oli yritysyhteistyön toteuttaminen työllisyyden kuntakokeilun tavoitteiden mukaisesti ja pitkäaikaistyöttömien työllistäminen Töihin!-palvelun kautta. Perusteena pidettiin myös yrityksen vastuullista suhtautumista työllistämiseen ja yhteiskuntavastuun kantamista pitkäaikaistyöttömyyden hoidossa”, perusteli Töihin!-palvelun palveluvastaava Anu Laasanen.

Yrittäjä työllistää -juhlaseminaarin järjesti Töihin!-palvelu yhteistyössä Keski-Suomen kauppakamarin, Keski-Suomen Yrittäjien, Jyväskylän Yrittäjien, Keski-Suomen Yrittäjänaisten, Jyvässeudun Yrittäjien, Muuramen Yrittäjien, Työllisyyden kuntakokeilun ja Mediaseppien kanssa.