Yhdeksän keskisuomalaista yritystä pääsi Suomi100 -äänestykseen

Yhdeksän keskisuomalaista yritystä on valittu Suomi100-pienyritysmallin yleisöäänestykseen. Valitut yritykset olivat Kimperi Oy, Laattatohtori Oy, Melli EcoDesign, Punainen Kirahvi Oy, Silenta Group Oy, tmi Lasitaituri, Toiminimi Ulla-Maija Pastinen, Vinkee Oy ja Sellusta Finlad Oy/Sukarwood. Yleisöäänestyksen perusteella 100 ensimmäistä 100 ääntä saanutta tuotetta tai palvelua saavat käyttöönsä Suomi100-tunnuksen

100 hyvää Suomesta on yhteistyöhanke pienyrityksille, jossa haetaan sataa suomalaista tuotetta tai palvelua juhlistamaan 100-vuotiasta Suomea. Yleisöäänestyksessä sata ensimmäistä sata ääntä saanutta ja hankkeen määrittelemät kriteerit täyttänyttä tuotetta tai palvelua saavat käyttöönsä Suomi100-tunnuksen. Yleisöäänestys avautuu 15.2.2017 ja jatkuu helmikuun loppuun asti.

”100 hyvää Suomesta -mallin kautta voimme tuoda hienojen suomalaisten pienyritysten osaamista koko kansan tietoisuuteen. Ennen kaikkea haimme mukaan tuotteita ja palveluja, joilla on katse tulevaisuudessa ja jotka kertovat rohkeasta yrittäjyydestä”, Suomi 100:n pääsihteeri Pekka Timonen viitoittaa.

Tuotteella tai palvelulla, jolle voidaan myöntää virallinen Suomi 100 -tunnus, on oltava tausta tai tarina, joka perustelee sen Suomen itsenäisyyden juhlavuoden tuotteeksi. Yrityksen on myös oltava EU:n määritelmän mukainen pienyritys. Valitun tuotteen tai palvelun on oltava kokonaan uusi tai selkeästi uusi versio olemassa olevasta tuotteesta tai palvelusta. Sen on myös oltava lain ja hyvien tapojen mukainen eikä se saa loukata aiemmin myönnettyjä kaupallisia Suomi Finland 100 -oikeuksia.

Hankkeeseen haki yhteensä 400 yritystä, joista 202 täytti kriteerit. Keskisuomalaisista yrityksistä valituksi tulivat Kimperi Oy, Laattatohtori Oy, Melli EcoDesign, Punainen Kirahvi Oy, tmi Lasitaituri, Toiminimi Ulla-Maija Pastinen, Vinkee Oy, Sellusta Finland Oy/Sukarwood ja Silenta Group Oy.

Sinivalkoiset kuulosuojaimet juhlavuoden kunniaksi

Jyväskyläläinen kuulosuojaimia valmistava yritys Silenta Group Oy pääsi mukaan Suomi 100 -hankkeeseen ja yleisöäänestykseen. Yritys valmistaa laadukkaita, kotimaisia kuulosuojaimia, joita myydään yli 70 maassa.

”Vaikka kuulonsuojelu on olennainen osa Silenta Group Oy:n jokapäiväistä arkea, haluamme tuoda Suomi100-hankkeessa esille erityisesti elämänmittaisen kuulonsuojelun tärkeyttä. Sitoudumme tarjoamaan tietoa lasten ja aikuisten kuulonsuojelusta erilaisissa meluympäristöissä”, Silenta Groupin toimitusjohtaja Heidi Neuvonensanoo.

Silenta suunnittelee juhlavuoden kunniaksi sinivalkoiset Silenta Suomi100-kuulosuojaimet sekä lapsille että aikuisille.

”Sinivalkoiset Suomi100-tuotteet herättävät kiinnostusta ja suuntaavat huomion kuulonsuojelun tärkeyteen. Lisäksi niitä voi suomalaisuudesta ylpeänä pitää päässä esimerkiksi kansainvälisissä urheilutapahtumissa”, jatkaa Neuvonen.

100 hyvää Suomesta -malli toteutetaan yhteistyössä Elinkeinoelämän keskusliiton, Kauppakamareiden, Suomalaisen Työn Liiton ja Suomen Yrittäjien kanssa.