Keski-Suomen yritysten suhdanneodotukset heikentyneet alkuvuodesta

Keskisuomalaisten yritysten suhdannetilanne hiipui alkukevään aikana ja suhdannenäkymät ovat poikkeuksellisen tummat, ilmenee tuoreimmasta EK:n suhdannebarometrista. Tuotanto- ja myyntimäärät supistuvat lähikuukausina voimakkaasti koronaepidemian ja siihen liittyvien torjuntatoimien vuoksi. Myös kannattavuuden ennakoidaan laskevan yleisesti.

Kuvituskuva: Pexels

Keski-Suomen yritysten suhdannearviot heikkenivät koronaviruksen ja sen torjumiseksi käyttöönotettujen rajoitustoimenpiteiden myötä. Tämänhetkistä tilannetta kuvaava saldoluku oli huhtikuussa -38, kun vastaava saldoluku oli tammikuisessa tiedustelussa -17.

”Luvut kuvaavat tämänhetkistä, varsin synkkää näkymää”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Lähikuukausien suhdannenäkymät synkkenivät jyrkästi huhtikuussa, jolloin suhdanneodotuksien saldoluku oli -60. Tammikuun kyselyssä saldoluku oli -17. Huhtikuussa 65 % vastaajista arvioi suhdanteiden olevan heikkenemässä ja 5 % odotti paranemista. Ennallaan suhdanteet säilynevät 30 %:lla alasta. Keski-Suomen yritysten suhdannenäkymät ovat lähellä koko maan keskiarvoa.

Tuotanto- ja myyntimäärät kääntyivät alkuvuodesta aiempien odotusten vastaisesti laskuun. Lähes kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi tuotannon supistuvan kesän lähestyessä. Yritysten työvoiman määrä supistui hieman tammi-maaliskuun aikana. Henkilökuntaa vähennettäneen yleisesti toisen vuosineljänneksen aikana.
Keskisuomalaisella rakentamisen ja saneerauksen vahvalla rauta- ja market-toimija Pisla Oy:lla koronan vaikutukset alkoivat näkyä maaliskuun lopulla.

”Alkuvuosi oli hyvää kasvua, mutta maaliskuun lopusta kasvua ei ole enää tullut. Huhtikuussa ollaan lähes viime vuoden tasolla. Toistaiseksi uskomme, että lähikuukausina kauppa ei pysähdy kokonaan, mutta kasvulukuihin ei kuitenkaan enää päästä”, sanoo Pisla Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kuivalainen.

Korona ei ole toistaiseksi vaikuttanut yrityksen henkilöstömäärään. Konserni työllistää noin 120 henkilöä Suomessa.

Keskisuomalaisen korjaus-, asunto-, teollisuus- ja liiketilarakentamiseen erikoistuneen VRP Keski-Suomi Oy:n toimitusjohtaja Ville Marjakosken mukaan koronan vaikutukset näkyvät rakennusalalla ensi talvena.

”Nykyisen tilanteen pitkittyessä, rakennusalalla yleisesti koronan vaikutukset tullaan näkemään siirtyminä hankkeissa, jotka tultaisiin tekemään ensi talven aikana. Tällä hetkellä korona ei vaikuta niin paljon sellaisiin rakennusyrityksiin, joilla työkantaa on ja niin kauan, kuin työmaat voidaan pitää käynnissä”, sanoo Ville Marjakoski.

VRP Keski-Suomi Oy:lla alkuvuosi meni hyvin, ja asuntokauppa kävi odotetusti. Huhtikuussa asuntokauppa on kuitenkin käynyt viime vuotta hitaammin.

”Koronatilanteen epävarmuus heijastuu asuntokauppaan. Muissa kuin julkisissa hankkeissa on otettu aikalisä. Valtakunnalliset RS-pankit ovat tehneet huhtikuun aikana uusiin alkaviin asuntokohteisiin jopa rahoitustarjouksien takaisinvetoja, mikä tulee vaikeuttamaan uusien hankkeiden käynnistymistä”, Marjakoski kertoo.

Kysynnän heikkous oli huhtikuussa yleisin tuotannon kasvun este 49 %:n osuudella (tammikuussa 44 %). Rekrytointiongelmat laskivat 10 %:iin (tammikuussa 21 %). Koronaepidemian myötä muun tuotantokapeikon osuus nousi 21 %:iin. Kannattavuus heikkeni alkuvuoden aikana hieman vuodentakaisesta - lähikuukausien kannattavuusnäkymät ovat synkät.

Katsaus perustuu Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n huhtikuussa 2020 tekemään suhdannetiedusteluun. Tiedustelu on osa EU:n harmonisoitua suhdannekyselyjärjestelmää.