Yritysten vienti Venäjälle vähentynyt dramaattisesti – alkuperätodistuksissa raju pudotus sodan alettua

Kuvituskuva: Adobe Stock

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että yritykset ovat reagoineet Venäjän Ukrainaan kohdistamaan hyökkäyssotaan ripeästi ja vienti Venäjälle on vähentynyt dramaattisesti. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä on pudonnut 50 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021.

Kauppakamarien asiakirjatilastojen mukaan Venäjän kauppa on pudonnut merkittävästi viime päivinä. Sodan alettua alkuperätodistusten määrät ovat pudonneet 50 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021. Ajalla 24.2. – 6.3.2022 Venäjälle myönnettiin 140 kappaletta alkuperätodistuksia, kun vastaavana aikana vuonna 2021 alkuperätodistuksia myönnettiin 283 kappaletta. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka pitää pudotusta merkittävänä.

”Suomalaiset yritykset ovat reagoineet nopeasti epävakaaseen tilanteeseen ja kauppaa Venäjälle ei tehdä. Yrityksen ovat pienentäneet Venäjä-riskiään liiketoimintaympäristön heikentyessä jo aiemmin, mutta kauppa Venäjälle on käynyt pakotteiden myötä nyt vaikeaksi, ellei lähes mahdottomaksi”, sanoo Toivakka.

Venäjälle meni vuonna 2021 kaikista kauppakamarien myöntämistä alkuperätodistuksista 14,5 prosenttia. Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus (Certificate of Origin) osoittaa ensisijaisesti tavaran alkuperän, jotta kohdemaassa voidaan toimia tullaus- tai kaupallisten määräysten mukaisesti.

”Venäjän kaupan romahtaessa on syytä muistaa, että maailmalla riittää suomalaisille yrityksille markkinamahdollisuuksia myös huomattavan paljon helpommissa liiketoimintaympäristöissä”, sanoo Toivakka.