100 tarinaa kasvusta: Trustmary

Trustmary on yrityksille suunniteltu asiakaspalautteiden ja -arvosteluiden keräämisen ja hyödyntämisen automatisointiin tarkoitettu markkinointiteknologia. Trustmarylla on tänä päivänä käyttäjiä yli 170 eri maassa. Trustmaryn tyypillinen asiakas on perinteisillä toimialoilla toimiva digitaaliseen uusasiakashankintakanaviin panostava yritys, joka haluaa rakentaa vahvemmin luottamusta verkossa hyödyntäen tyytyväistensä asiakkaiden arvosteluja. Trustmaryn matka alkoi palveluliiketoimintana jo vuonna 2016, jolloin yritys tuotti yrityksille artikkeli- ja videosisältöjä tyytyväisistä asiakkaista. Liiketoiminta kasvoi nopeasti miljoonien liikevaihtoluokkaan ja oli kannattavaa.

Ensimmäisten kolmen toimintavuoden aikana Trustmary (ent. Kokemuksia.fi) ehti tuottaa korkealaatuisia asiakastarinasisältöjä tuhansia kappaleita, Suomen lisäksi yli 10 eri maassa. Asiakasongelman ratkaisemisesta haluttiin tehdä kunnianhimoisesti täysin skaalaavaa ja globaalia. Vuonna 2020 Trustmary toi markkinoille SaaS-tuotteensa ensimmäisen version, jota oli kehitetty sisältöpalveluita käyttäviä asiakkaita kuunnellen. Samalla aloitettiin transformaatio palveluliiketoiminnasta kohti SaaS-liiketoimintaa. Palveluliiketoiminnan vaikeaksi tehnyt koronapandemia vauhditti hyppyä kohti SaaS-liiketoimintaa. Nopeasti Suomessa tunnettuutta saanut Trustmaryn SaaS-tuote sai sijoittajat kiinnostumaan yhtiöstä. Suomalaistaustainen Vendep Capital liittyi mukaan omistajaksi vuoden 2021 lopussa sijoittaen Trustmaryn kansainväliseen kasvuun. Pian sen jälkeen sisältötuotantoihin erikoistunut palveluliiketoiminta henkilöineen myytiin liiketoimintakauppana uudelle toimijalle. Vuoden 2022 jälkeen Trustmary on keskittynyt sijoittajan mahdollistamaan kansainväliseen kasvuun SaaS-tuotteellaan. Trustmaryn nykyinen parikymmenhenkinen tiimi koostuu ohjelmistokehittäjistä, myyjistä, asiakkuusvastaavista, markkinoinnin ammattilaisista ja monista muista osaajista. Suurin osa työntekijöistä työskentelee etänä haluamastaan paikasta, vaikkakin kotikunnalla Jyväskylässä henkilöstölle on tarjolla kiinteä tukikohta.

Aivan yrityksen perustamisesta asti Trustmarylla on ollut selvää, että kasvetaan kun kerta markkinaa riittää ja siellä on tilaa. Halu kasvaa on lähtenyt aina markkinasta. Siitä, että on olemassa niin paljon potentiaalisia asiakkaita, jotka voisivat Trustmaryn ratkaisusta hyötyä. Vaikka kasvaminen ja jatkuva kehittyminen on ollut aina Trustmaryn yksi perusarvoista, niin sijoittajan mukaantulo asetti kasvulle tarkempia tavoitteita. Se toi sopivaa ulkopuolista painetta ja pakotti punnitsemaan onko yritys ja sen henkilöstö siihen aidosti valmis. Jatkuva kasvun hakeminen syö henkisiä ja fyysisiä resursseja. Sijoittajan tuoma pääoma mahdollisti nojaamisen rohkeammin eteenpäin, esimerkiksi rekrytoinneissa. Se mahdollisti myös kauaskantoisemman tuotekehityksen tekemisen ja tietysti rohkeammat kokeilut uusasiakashankinnassa. Rekrytointien tekeminen tulevaisuuden varalle ovat osittain haastavia ja niiden kanssa voi tulla yllätyksiä. Tarvittavan osaamisen arviointi konkreettista nykyhetkeä varten on helpompaa kuin suunnitelmiin ja visioon perustuvaa hetkeä vasten. Käytössä oleva rahan määrä mahdollistaa laajemmat kokeilut ja riskinoton, mutta edelleen fokus on pidettävä tarkassa yksityiskohtaisessa tekemisessä ja luovuudessa. Määrä ei korvaa laatua kuin lyhyellä aikavälillä.

Vaihderikkaasta menneisyydestä ja transformaatioista huolimatta, Trustmary on pystynyt toimimaan haluttavana työpaikkana ja erinomaisena kasvualustana työelämään ponnistaville nuorille henkilöille. Trustmarylla työuraa tehneet ihmiset ovat pääsääntöisesti työllistyneet merkittäviin seuraaviin tehtäviin ja moni on lähtenyt myös rohkeasti yrittäjäksi. Rohkeaan tekemiseen, jatkuvaan oppimiseen ja vastuunkantoon kannustava ilmapiiri on säilynyt alusta asti ja siitä kannattaa pitää kiinni jatkossakin. Liiketoimintamallin muutos on tarkoittanut uusien kasvumahdollisuuksien lisäksi myös luopumista. Luopumista vanhoista työkavereista, tutuista toimintamalleista ja tärkeistä asiakkaista. Trustmarylla tulevasta muutoksesta ja sen perusteista on viestitty aina avoimesti ja viestintää on tehty paljon. Runsas sisäinen keskustelu ja viestintä on tehnyt luopumisesta helpompaa.

Keski-Suomi yrityksen tukikohtana on ollut ratkaisevassa roolissa Trustmarylla. Tuhannet työelämään vuosittain ponnistavat opiskelijat ovat tarjonneet Trustmarylla paljon nuoria ja innokkaita osaajia. Keski-Suomen muut yritykset yrittäjineen ovat aina kannustaneet rohkeasti kasvuun ja kansainvälistymiseen. Keski-Suomessa osataan olla kollektiivisesti ylpeitä onnistumisista ja täältä ponnistavista tarinoista.

100 tarinaa kasvusta -sisältösarja

Teksti on osa Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan 100 tarinaa kasvusta -sisältösarjaa, jonka tarkoituksena on tehdä keskisuomalaisia kasvutarinoita tunnetuksi, kannustaa muitakin kasvuun ja synnyttää kasvun kansaliike.