85 jäsenesittelyä: Nokka-Yhtiöt Oy – keskisuomalaista perheyrittäjyyttä

Nokka-Yhtiöt konserni on pohjoismaiden johtavia maatila- ja metsäkoneiden sekä hydraulisylintereiden valmistajia. Vuonna 1967 perustettu Nokka-Yhtiöt on perheyritys, jonka päätoimipaikka sijaitsee Muuramessa, Keski-Suomessa. Nykytrendistä poiketen yhtiö on keskittänyt toimintansa täysin Suomeen.  Alkusysäys yrittäjyyteen oli Jorma Nokkalan isän tokaisussa rahaa pyytävälle pojalleen: ”Keksi poika itelles jotakin tekemistä!” Nykyisin perheyrityksessä on mukana myös toinen sukupolvi.

Nokka-Yhtiön tuotteita ovat traktoriin ja mönkijään liitettävät metsäperävaunut ja kuormaimet, lumilingot, energiakourat ja hakkuri. Tytäryhtiö Pematic Oy valmistaa asiakkaan kanssa yhdessä räätälöityjä hydraulisylintereitä ollen Suomen kolmanneksi suurin sylinterivalmistaja. Nokka- konserni työllistää Muuramessa yhteensä noin 108 henkilöä.

Toimialan nykyisistä haasteista huolimatta yritys hakee kasvua uusista tuotteista. Nokka-Yhtiöt nimeää yhdeksi toimintaperiaatteekseen innovatiivisuuden, ja panostaakin aktiivisesti tuotekehittelyyn. Uusin tuote on arkea helpottamaan kehitetty sähkökäyttöinen moottorikola MOCOLA. Mönkijäpuolella uusia tuotteita on enemmänkin kehitteillä, sillä tuoteryhmä kasvaa hyvin.

”Toiminnassamme olemme laajentamassa enemmän kuluttajatuotteisiin. Alan haasteista huolimatta haluamme säilyttää toimintamme Keski-Suomessa”, kertoo konsernin toimitusjohtaja Petteri Nokkala.

Nokka-Yhtiöt on ollut Keski-Suomen kauppakamarin jäsen jo vuodesta 1972. Yrityksen perustaja Jorma Nokkala on ollut aktiivisesti mukana kamarin toiminnassa, toimimalla mm. kauppakamarimme puheenjohtajana vuosina 2002-2005. Tänä päivänä työnjako toimii siten, että isä Jorma ylläpitää yhteyksiä kauppakamariin ja poika Petteri hoitaa operatiivisen johtamisen. Kauppakamarin toiminnasta mieleen ovat jääneet koulutukset, joissa yrityksen henkilökunnan jäsenet on tuttu näky.

Toivotamme Nokka-Yhtiöille menestystä alkaneelle vuodelle!

Esittelyssä 85 jäsentä on Keski-Suomen kauppakamarin juttusarja, jossa esittelemme 85 jäsenyritystä kauppakamarin 85-vuotisen matkan varrelta. Mikäli toivot yrityksestäsi jutun, ota meihin yhteyttä.

Lisätietoja:

Petteri Nokkala, Toimitusjohtaja